שר הדתות ההונגרי, מר מיקלוש שולטס, הגיע לביקור רשמי בישראל, בהשתדלות ‘מרכז רבני אירופה’, שראשיו אף התלוו לביקורים הרשמיים השונים של השר.

את הביקור בישראל פתח השר בפגישה מיוחדת בלשכתו של הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול הגאון רבי דוד לאו, כשהוא מלווה ברב שלמה כובש, הרב הראשי של איגוד הקהילות היהודיות בהונגריה – עמי”ך, מר לוונטה באנקו, שגריר הונגריה בישראל, והרב אריה גולדברג, מנכ”ל מרכז רבני אירופה.

הביקור נערך כהמשך לביקורו של ראש הממשלה ההונגרי ויקטור אורבן אצל הרב הראשי לפני מספר חודשים. שר הדתות ההונגרי סיפר לרב הראשי על שיתופי הפעולה המתקיימים בימים אלו יחד עם קהילות היהודיות האורתודקסיות בהונגריה.

השר הוסיף כי לאחרונה עברו מספר חוקים חדשים אשר מטרתם לסייע לקהילות היהודיות בשימור חיי הדת, ביניהם, חוק שמטרתו לפשט את ההליכים לשיפוץ ושימור בתי כנסת עתיקים הפזורים ברחבי הונגריה. כמו כן, בישר שר הדתות כי הועברו גם הקלות על העברת שטחים לידי הקהילות היהודיות.
הרב הראשי שוחח עם השר על הצורך לסיוע של ממשלת הונגריה בעניין דרכי גישה לבתי עלמין עתיקים ועוד.

בסיום דבריו הודה הרב הראשי לשר הדתות ואמר “אני מעריך את המאמץ שלכם לשמר את הקהילה היהודית שממשיכה את המסורת, אני מבקש להודות לך ולראש הממשלה מר ויקטור אורבן על הסיוע בעבר וכן על התכניות לעתיד. הדרך לעולם טוב תהיה אם כולנו נדע להעריך את העבר של השני ולדאוג לעתידו”.

הרב שלמה כובש הודה להגר”ד לאו על עמדתו הבלתי מתפשרת בעניין מעמדו של איגוד הקהילות היהודיות עמי״ך האורתודוקסי כמייצג של היהדות הנאמנה בהונגריה וציין שקהילתו מפעילה שליש מבתי הכנסת במדינה, בית ספר יסודי, תיכון, אוניברסיטה, בית אבות, ארגון חסד, וכן הארגון הנאבק נגד אנטישמיות. וכי כיום עמי”ך היא קהילה יהודית הגדולה והמשפיעה במדינה.
בסיום הביקור סיפר הרב הראשי לשר הדתות על סבו הרב משה חיים לאו הי”ד אשר היה רב בעיר פרשוב בסלובקיה וכיום חלק מהונגריה, והוסיף כי כאשר ביקר במקום לפני זמן מה ראה את בית הכנסת הגדול בו כיהן הסב וכי מצבו בכי רע. השר הודיע באופן מיידי כי תיכף שישוב לארצו יעשה בירור וידאג לתכנית שיפוץ ושימור למקום בכדי שזכרם של היהודים שחיו במקום יישמר לעד, וכן ידאג להנצחה ולמצבת זיכרון לסב הרב משה חיים לאו הי”ד.

ביקור נוסף קיים השר שולטס אצל מקבילו הישראלי שר הדתות הרב יצחק וקנין (ש”ס), כשהוא מלווה ברב שלמה כובש, הרב הראשי של איגוד הקהילות היהודיות בהונגריה – עמי”ך, מר לוונטה באנקו, שגריר הונגריה בישראל, והרב אריה גולדברג, מנכ”ל מרכז רבני אירופה.

בפגישה התייחס השר וקנין, לתמיכה של ממשלת הונגריה בקהילה היהודית ההונגרית והודה על כך לנציגים ההונגריים. בנוסף, העלה השר וקנין בפני השר שולטס, את החשיבות הרבה של מיגור האנטישמיות בהונגריה ובאירופה כולה. השר שולטס והרב כובש סיפרו לווקנין על החלטת ממשלת הונגריה להשקיע 1.5 מיליון יורו בשנה החל מ-2019 במאבק באנטישמיות ברחבי אירופה כולל תמיכה בפעילות במגוון זירות: במערכות המשפט והחינוך, במערכות ממשלתיות וציבוריות. בכלל זה, יוקם קו חם, שיהיה נגיש בכל רחבי אירופה, לדיווח על תקריות אנטישמיות.

את הפעילות ברחבי אירופה יובילו אנשי ארגון Action and Protection Foundation בבודפשט, שהוקם בשנת 2012, בידי הרב שלמה כובש. לשם כך, תורחב פעילות הארגון ותאוגד במסגרת ארגון חדש בשם הליגה נגד אנטישמיות באירופה (Action and Protection League of Europe). השלוחה המרכזית של הארגון תפעל מבריסל, בירת האיחוד האירופי.
במסגרת הפגישה, השר וקנין הודה למקבילו ההונגרי על העברתו של מוזיאון השואה החדש בבודפשט לבעלות קהילת עמי”ך. הרב שלמה כובש אמר: “בתור נכד לניצולי שואה, דור שביעי בהונגריה, ד״ר להיסטוריה ורב של הקהילה האורתודוקסית אני גאה להוביל את הקמת המוזיאון החדש שינציח את זיכרונם של היהודים שנרצחו. כל תלמידי תיכון בהונגריה יחויבו לבקר במוזיאון. מדובר בהזדמנות היסטורית להעביר את הסיפור של הקהילה היהודית ההונגרית שנמחקה כמעט כולה בשואה לדור הצעיר של ההונגרים ובזה לשנות את יחסו של דור שלם כלפי זיכרון השואה”.

מנכ”ל מרכז רבני אירופה הרב אריה גולדברג הודה לשר ההונגרי על יחסה האוהד של ממשלת הונגריה כלפי הקהילה היהודית וציין את הסיוע שהיא נותנת בכל נושא ועניין.

השר ההונגרי הודה ל’מרכז רבני אירופה’ ולמנכ”ל הרב אריה גולדברג שליוו אותו במהלך הביקור וסייעו בתיאום המפגשים עם אישים מרכזייים בישראל