בעקבות דרישה של עשרות רבנים מרחבי אירופה, שהביעו זעזוע ושאט נפש מההחלטה של הפרלמנט הפולני בעניין השואה, פנה מנכ”ל ‘מרכז רבני אירופה’ ו’איגוד הארגונים היהודים באירופה’ (EJA) הרב מנחם מרגולין, במכתב לנשיא פולין דודה וביקש ממנו לדחות כל החלטה סופית על חוקים חדשים שהועברו בסוף השבוע בפרלמנט, ואושרו ביום רביעי על ידי הסנאט בנוגע לשואה ולמחנות ההשמדה עד שתתקיים פגישה בנושא עם מנהיגים יהודיים.

הרב מרגולין התריע כי במידה וכל ניסיונות השכנוע ייכשלו,’מרכז רבני אירופה’ וה-EJA יגישו עתירה נגד החוק בבית המשפט הפולני לחוקה בדומה לעתירה שהוגשה על ידיהם בנוגע לחוק הפולני שאסר על קיום שחיטה כשרה במדינה והביאה לביטול הגזרה.

הרב מרגולין ציין כי: “פניתי לנשיא פולין בצער רב לאחר העלבון הגדול שנגרם לזכר קורבנות השואה ולניצולים בעקבות חקיקת החוק המביש הזה. אני קורא לנשיא דודה, (שבכוחו) לדחות כל החלטה סופית בחוק הזה, עד לקיום פגישה אתי ועם משלחת של מנהיגים יהודים בנושא.”

“כולם יודעים שאלפים רבים של פולנים רצחו או הסגירו את שכניהם היהודים לידי הגרמנים ובכך הביאו למותם”, אמר בנושא הרב אריה גולדברג סמנכ”ל ‘מרכז רבני אירופה’. “המדינה הפולנית לא הייתה מעורבת בשואה, אבל פולנים יחידים רבים היו מעורבים גם מעורבים. פולין הייתה חממה של אנטישמיות קודם השואה ולאחריה. מה שהגרמנים עשו היו הקצנה והחרפה של מגמות אנטי-יהודיות שהיו קיימות בפולין זה מכבר. זה יהיה מרושע להתעלם מכל ההיסטוריה הזאת”, אמר הרב גולדברג.

בעניין זה אמר הרב מרגולין: ” למרות היותה חברה ב – IHRA (כוח המשימה הבינלאומי להנצחת זכר השואה), פולין עדיין לא אימצה רשמית את ההגדרה של אנטישמיות כפי שאימצו מדינות כגון: ליטא, גרמניה, אוסטריה, רומניה ובריטניה. בהינתן הנזק שנגרם ליחסים בין יהודים לפולנים בגלל הצעת החוק, אנו מאמינים כי אימוץ פולני של הגדרת האנטישמיות של ה – IHRA ישפר חלק מן החששות של יהודי אירופה בכלל ויהודי פולין בפרט.”

במקביל, פנה הרב מרגולין גם לראשי כל מוסדות האיחוד האירופי: “נשיא המועצה האירופית, טוסק, נשיא הנציבות, ג’ונקר, נציבת המשפטים ג’ורובה ונשיא הפרלמנט האירופי טיג’אני, וביקש מהם לנזוף בממשלת פולין. “לא ניתן להעלות על הדעת שמדינה חברה באיחוד האירופי תהיה רשאית, לנקות את עצמה בצורה גסה כל כך מזוועות ההיסטוריה על ידי חקיקה דרקונית המאיימת לאסור אנשים על כך שיש להם השקפה אחרת, במקרה זה, רוב יהודי אירופה ” ציין הרב מרגולין.