במסגרת ביקור חיזוק הקהילות היהודית בהונגריה בהזמנת רבני הונגריה הרבנים הגאונים הרב ברוך אוברלנדר אב”ד הבד”צ דקהילות החרדים דבודאפעסט ורב דקהילת חברה ש”ס ליובאוויטש, והרב שלמה כובש רב קהילת אובודא, ובשיתוף הנהלת ‘מרכז רבני אירופה’ הרב מנחם מרגולין והרב אריה גולדברג נפגשו בחודש תמוז חברי המשלחת, בראשות הרב הראשי לישראל הג”ר דוד לאו, עם ראש ממשלת הונגריה מר ויקטור אורבן וסגנו מר זולייט שמיין.

במהלך הפגישה הביע הרב הראשי הגר”ד לאו את הערכתו על כך שממשלת הונגריה והעומדים בראשה עושים מעל ומעבר למגר את האנטישמיות וכן מאפשרים חופש דת מלא, וכן על כך שממשלת הונגריה מאפשרת לקיים שחיטה יהודית כשרה “כפי שנוכחנו בהשקת משחטת האווזים החדשה על ידי קהילת ‘עמיך'”.

ראש ממשלת הונגריה הודה להגר”ד לאו על הדברים החמים והבטיח את הידוק הקשר עם הקהילה היהודית האורתודוכסית במדינה ולהגיש סיוע בכל הנדרש.

ביקורו של הגר”ד לאו בהונגריה, והשבחים שהרעיף על ראשי השלטון עוררו הד רב במדינה שהמפלגה השולטת בה Fidesz, בראשות ויקטור אורבן, זכתה בשתי מערכות בחירות בשני שליש מהמושבים בפרלמנט המקומי. לצד זאת בולטות בפעילות הפוליטית במדינה מפלגות ימין קיצוניות כמו Jobbik (יוביק) שראשיה השמיעו בעבר אמירות גזעניות ואנטישמיות. ההערכה היא כי בעקבות הרצון של ‘יוביק’ לגרוף קולות מהמאגר הליברלי במדינה, הם נמנעים מאמירות פומביות נגד היהודים ונזהרים מהצהרות אנטישמיות. מפלגה ימנית בולטת נוספת היא LMP (פוליטיקה אחרת) מפלגה בעלת אידיאולוגיה “ירוקה”.

כאמור במהלך הביקור ציינו ראשי הקהילה היהודית כי השלטון המקומי תומך רבות בענייני הקהילה היהודית ומבטיח את בטחונם. תומך במוסדות החינוך, מעביר תקציבים לשיפוץ בתי כנסת, שימור בתי קברות וכמובן אינו אנטישמי בשום דרך.

הביקור שנמשך יומיים נפתח בתפילת שחרית בבית הכנסת של הגאון רבי ברוך אוברלנדר קהילת ש”ס – וואשווארי. לאחר ארוחת בוקר בבית חב”ד קרן אור, התקיים האירוע הראשון, הצגה רשמית של התלמוד הראשון בהונגרית. מדובר בסיומה של עבודה רבה של הרה”ג ברוך אוברלנדר והרב שלמה כובש. הספר כולל 18 סוגיות נבחרות מהתלמוד, שנלמדו במסגרת ה’אוניברסיטה הפתוחה ללימודי יהדות’ של קהילת אֶמִי”ך בהונגריה ותורגמו בתוספת הערות להבנת הכתובים.

בדברי הברכה שנשא הרה”ר הג”ר דוד לאו הוא התמקד בחשיבות של התחייה היהודית בהונגריה, וציין כי הוצאת תלמוד דו לשוני לראשונה בהיסטוריה מלמד על תחיה זו שעושה קהילת חב”ד–אֶמִי”ך, שעוסקת כל השנה במגוון תוכניות חינוך יהודי ותרגמו כבר בעבר את הסידורים, ועוד ספרים נוספים שבהם לומדים כל הקהילות. ומעט מאור התורה דוחה את חושך האנטישמיות המשתרר באירופה.

לאחר דברי הברכה הציג הרה”ג ברוך אוברלנדר את התלמוד החדש והסביר את מעלותיו והרקע שלו ביהדות.

בסיום הארוע יצא הרה”ר יחד עם הרבנים המקומיים למשחטת כבד אווז חדשה שנפתחה בהשגחת הרבנות הראשית לישראל. עם הגעתם למקום קבלו הכול סקירה ע”י המשגיח המקומי. בהמשך שעה ארוכה עמד הגר”ד לאו על סידורי הכשרות במקום ובחן אותם בתשומת לב.

לאחר מכן התקיים טקס הפתיחה הרשמי של המשחטה בהשתתפות הגר”ד לאו, מר שאנדור פאזעקאש – שר החקלאות ההונגרי, מר לוונטא מאג’אר – סגן שר החוץ, מר זולטן אורבן – מנכ”ל ‘אקזים בנק’ שמימן את הפרוייקט ומר יוסף עמרני – שגריר ישראל בהונגריה.

המשחטה הוקמה ע”י חברת בת המשתייכת לאֶמִי”ך ושותפים מישראל, והינה בהשגחת הרבנות הראשית לישראל. מדי יום נשחטים במקום 2400 אווזים והתוצרת ובמרכזה כבד האווז מופצת בעולם כולו.

לאחר קביעת מזוזות בדלתות הראשיות של המשחטה ע”י הג”ר דוד לאו והרה”ג ברוך אוברלנדר נשא הגר”ד לאו דברי ברכה בהם ציין כי השחיטה הכשרה בהונגריה ממחישה את התחייה היהודית במקום, לצד חופש וכבוד ליהדות. הוא הדגיש כי קהילת אֶמִי”ך הינה הקהילה שהרבנות הראשית בישראל מכבדת ומכירה בה בכל ענייני היהדות בהונגריה.

בשעות הערב קיים הגר”ד לאו ראיון טלויזיוני על מצב היהדות באירופה, בערוץ ATV בשידור חי מול כ-2 מליון צופים בתוכנית הפופולארית ביותר בה השתתפו לצידו הרב מנחם מרגולין מנכ”ל מרכז רבני אירופה והרב שלמה כובש.
בתשובה לשאלת המראיין האם עליה לארץ ישראל היא הפתרון האמיתי לאנטישמיות השיב הגר”ד לאו כי ארץ ישראל היא כמובן המקום הקדוש ביותר לעם ישראל ולכל יהודי ראוי לבוא לגור בה, אולם אסור שהעליה תהיה מתוך בריחה ופחד ממה שקורה באירופה אלא צריכה להיות מאהבה לארץ הנבחרת. הוא הדגיש כי אירופה צריכה לדאוג שהיהודים שעדין חיים בה יוכלו להמשיך ולחיות ללא פחד כיהודים.

היום הראשון לביקור הסתיים בארוחת ערב עם השלוחים ורבני חב”ד בהונגריה.

היום השני לביקור נפתח בתפילת שחרית בבית הכנסת של הרב שלמה כובש באובודה. לאחר ארוחת בוקר במקום קיים הגר”ד לאו ביקור נימוסין אצל ראשי דתות נוספים בהונגריה וכן ביקר אצל ראש המממשלה מר ויקטור אורבן. הביקור אצל ראש הממשלה נחשב לאירוע נדיר שכן הוא ממעט להיפגש עם אנשי דת.

ראש הממשלה ויקטור אורבן נחשב לאדם בעל כח פוליטי חסר תקדים במדינה. שני שליש מחברי הפרלמנט נמנים על המפלגה שלו ולמעשה יש לו שליטה מלאה לעשות ככל העולה על רוחו. לפני כמה שנים שינה את הסטטוס-קו והוציא מידי הקהילה הניאולוגית את השליטה הבלעדית על יהדות הונגריה, הוא פיצל את הכוח ל-3 קהילות. הניאולוגים, חב”ד–אֶמִי”ך, והאורתודוקסים. מהלך זה איפשר להקים עוד בתי כנסת ולקיים פעילויות רבות בכל התחומים. הגר”ב אוברלנדר ציין כי מר אורבן מעריך ערכים דתיים, ומכאן שיתוף הפעולה הפורה עם קהילת אֶמִי”ך. בשיחה עימו ציין הגר”ד לאו כי הרבנות הראשית לישראל רואה בשיתוף הפעולה של מפלגת השלטון עם קהילת אֶמִי”ך כדבר מבורך מאד.
במהלך המפגש העלה הגר”ד לאו את נושא החזרת הפעילות היהודית לארבעה בתי כנסת. מדובר בבית כנסת בשכונת הארמון, בית כנסת ברובע 11 (שהוא האחרון שנחנך לפני השואה), מרכז קהילתי חדש ברובע 13 בשם ז’יליפ ובית כנסת עתיק, גם הוא ברובע 13, המשמש כיום את הצבא ההונגרי לאימוני לוחמה בחרבות. הגר”ד לאו אמר לראש הממשלה ההונגרי כי הרב כובש, המשמש גם הרב הצבאי הרשמי של הונגריה, ישמח לקבל חזרה את המקום ולהפעיל אותו כבית הכנסת של צבא הונגריה.

לאחר מכן סייר הגר”ד לאו בפרלמנט המקומי וסעד ארוחת צהרים ממלכתית בפרלמנט בהזמנת ז’ולט שמיין, האיש הרשמי בהונגריה שהזמין את הרה”ר מטעם הממשלה. שמיין המכהן כסגן ראש הממשלה מזה 7 שנים הוא ראש המפלגה הנוצרית הדמוקרטית. ושנים רבות הינו איש הקשר עם ראשי דתות בהונגריה ומחוצה לה. לפני כ-3 שנים היה בלשכת הרה”ר בירושלים והזמין אותו בע”פ לביקור רישמי בהונגריה. בארוחת הצהרים השתתפו ראשי הקהילות היהודיות.

במהלך ביקורו של הגר”ד לאו בהונגריה ציינו ראשי הקהילה היהודית כי בתקופת ההגירה הגדולה של תושבי סוריה למדינות אירופה, השלטון ההונגרי בנה חומה בגבול וגירש את כל המהגרים למדינות במערב אירופה, דבר שמנע את ה’מיעוט השולי’ של מהגרים מוסלמים שמאיימים על חיי היהודים ברחבי אירופה. בעקבות זאת ראש הממשלה נמצא במתיחות מתמדת מול האיחוד האירופאי שמפציר בו ‘לקחת חלק בנטל’ המהגרים המוסלמים.

במהלך ביקורו שמע הגר”ד לאו מראשי הקהילה היהודית על מצב היהדות במדינה. בהונגריה חיים כיום כ-100,000 יהודים, רובם ככולם בעיר הבירה בודפשט, ועוד כמה מאות בערים סמוכות. לדבר הגר”ב אוברלנדר כ-85% מהיהודים בהונגריה מתבוללים ואין להם קשר עם הקהילה היהודית. ההתבוללות בהונגריה התחילה כבר לפני למעלה מ-150 שנה. השואה על ידי הנאצים ימ”ש ו-40 שנה של שלטון קומוניסטי השפיעו גם הם על התרחקות בני הקהילה היהודית מכור מחצבתם המקורי.

זאת ככל הנראה הסיבה ש”חוק הדתות” ההונגרי משנת 2011 מכיר בשלש קהילות יהודיות בהונגריה, ולהם מסונפים בתי כנסת ומוסדות יהודים שבמדינה:
פעילות חב”ד התחילה בהונגריה כשהגיעו הרב והרבנית אוברלנדר לבודפשט, בשליחותו של כ”ק האדמו”ר מליובאוויטש זי”ע, בחודש אב תשמ”ט, כדי לכהן ברבנות ולהתחיל את עבודת הקודש של קירוב היהודים, שארית הפליטה, לתורה ולמצות. לאור הצלחת הפעילות במשך 15 שנה התארגנו המקורבים בתור קהילה רשמית בשם EMIH (אֶמִי”ך – ראשי תיבות בהונגרית של “הקהילה היהודית המאוחדת של הונגריה”) “קהל עדת שומרי תורה בהונגריה” בראשות הרב שלמה דוד כובש, יליד הונגריה בעצמו תלמיד של הרב אוברלנדר.

לחב”ד–אֶמִי”ך ישנם היום 12 רבנים ושלוחים בהונגריה, חלקם ילידי הונגריה שהתקרבו ליהדות והתחנכו בישיבות בחו”ל, הם מכהנים כרבנים בשבע קהילות ובתי כנסת, מורים ומלמדים, ומגידי שיעורים לגיל המבוגר והרך. הקהילה עוסקת עם אלפי יהודים.
הבד”צ דקהילות החרדים דבודאפעסט: הבית-דין-צדק משרת את יהודי בודפשט בפסיקות הלכתיות העולות על הפרק, וכן בכל הקשור לגיטין וקידושין, בירורי יהדות ודברים דומים. כמו כן יש לבד”צ מערכת כשרות שמעניקה תעודות הכשר למסעדות בבודפשט ומפעלים ברחבי הונגריה, ובנוסף לזה שחיטה מהודרת. כאב”ד משמש הגאון ר’ ברוך אבערלאנדער, רב קהילת חברה ש”ס ליובאוויטש.

קהילת חב”ד בבודפשט מחזיקה בהוצאת ספרים הכי גדולה של ספרי קודש מתורגמים בהונגרית מודרנית. מאז תשנ”ו יצאו לאור בתרגום חדש סידור תפילה לכל ימות השנה, מחזור לראש השנה, מחזור ליום כיפור, הגדה של פסח עם פירושים, חמשה חומשי תורה, ליקוט מתוך פירוש רש”י על התורה ועוד. ועתה יצא לאור, התלמוד המתורגם – ספר “ח”י סוגיות תלמודיות” שני כרכים, ובקרוב יצא אי”ה, סידור תפילה עם תעתיק ותרגום. ובהכנה פירוש רש”י על התורה חמשה חלקים.

מערכת הכשרות של חב”ד כוללת שחיטה כשרה, חלב ישראל, פת ישראל, כשרות המסעדות ומטבחי המוסדות כמו גם מפעלים רבים נוספים המעוניינים לקבל כשרות למטרות יצוא.

בנוסף לזאת נמצאים בתהליך לקבלת תעודת כשרות מרכזים יהודיים חדשים בעיר דברצן ובמישקולץ, ושלושה חדשים בבודפשט, אוניברסיטה ובית ספר תיכון –’הרמב”ם’ – שיפ.ח את שעריו לראשונה בתחילת שנת הלימודים הקרובה.
מלבד קהילת חב”ד קיימת בהונגריה גם קהילת קאזינצי אוטצא האורתודוקסית המאגדת בתוכה עשרות חברים.

הקהילה מפעילה את בית הכנסת האורתודוקסי הגדול ברחוב קאזינצי, המהווה מוקד משיכה למבקרים היהודיים הרבים בבודפשט. מקום מושבה של הקהילה נמצא בחצר בית הכנסת, ושם נמצא גם בית התבשיל “חנה”. כמו כן מחזיקה ומפעילה הקהילה עוד שני בתי כנסת ובית אבות ברחוב אלמא. מלבד אלה מחזיקה הקהילה האורתודוכסית משחטה ומקווה – שאת הסיוע לבנייתה קיבלה הקהילה האורתודוכסית מהרבנית אוברלנדר בשנת תשס”ד – בית ספר וגן ילדים בהם לומדים קרוב למאה ילדים, רובם יהודים על-פי ההלכה. נשיא הקהילה הוא מר אדוארד דבלינגר.