פורום הרבנים הצעירים שע”י ‘מרכז רבני אירופה’ התכנס בכ”ג – כ”ה תמוז לשלושה ימי עיון בבית חב”ד ורשה אשר נמצא תחת ניהולו של הרב שלום בער סטמבלר. בכנס הרבנים הצעירים השתתפו רבנים מכל יבשת אירופה.

את הכינוס ביום הראשון פתח הרב אריה גולדברג סמנכ”ל המרכז וקידם את פני הרבנים שהגיעו מכל רחבי היבשת. בדברי הברכה שנשא הביע תקווה שהמשתתפים יפיקו תועלת רבה מההרצאות המגוונות של אנשי המקצוע שהוזמנו לשאת דברים בפני הרבנים.

המארח הרב שלום בער סטמבלר, שליח חב”ד בוורשה, ציין את התרגשותו באירוח חברי הפורום שהוא נמנה על חבריו. הוא סיפר מעט על העמל והיגיעה הרבה לצד ההתמודדויות הייחודיות למקום שהותו.

את פרק ההרצאות המקצועיות פתח איש הפרסום, שיווק ויחסי ציבור איתן דובקין בנושא “כל אחד הוא מותג – גם אני?”, ובו פירט במקצועיות רבה את חשיבות בניית המותג הייחודי של כל עסק בכלל ובית חב”ד בפרט.

הרב משה סטאריק, שליח בוינה ומנהל ארגון BAYIT דיבר בנושא “לקשר ולשדך בין מקורבים”, כאשר המטרה היא לסייע לרב הקהילה בעבודה בעזרת שיתוף חברי הקהילה.

ערן שטרן, עובד סוציאלי, מטפל התנהגותי ומנחה הורים, הצליח להפוך את נושא דבריו לאחד מהדברים המדוברים היתר בכנס. נושא ההרצאה שלו עסק בהבנה ועבודה עם צרכיהם של בני אדם כבסיס לעבודה קהילתית, רבנית, זוגית, משפחתית, הורית וחינוכית. במשך שעה ארוכה הוא סיפק מידע ונושאים שהותירו את המשתתפים צמאים למידע נוסף בנושא. שעה ארוכה לאחר שסיים את דבריו עמדו המשתתפים סביבו בגורן עגולה והרעיפו עליו שאלות.

את היום השני של הכינוס פתח הרב זאב קפלן, מנהל חינוכי, שהציג את תכנית ‘חברותא’, והתועלת אותה יכולים התלמידים ורבני הקהילות להפיק ממנה. דבריו עוררו עניין רב ורבים ביקשו פרטים נוספים.

כיצד מנהלים מצבי משבר, קונפליקט ומחלוקת בעבודה קהילתית, רבנית, זוגית משפחתית, הורית וחינוכית – היה נושא דבריו של ערן שטרן. כמו בערב שקדם לו דבריו עוררו עניין והד, והמשתתפים ביקשו לשמוע פרטים נוספים.

ההרצאה הבאה שנשאה את הכותרת: הצגת מהלך שיווקי מנצח, אותה מסר איתן דובקין ליוותה את המשתתפים גם אל ארוחת צהריים, כאשר הם מדברים על הנושא ומנסים ליישם אותו על מצבים מחיי השליחות.
הדאגה לחינוך ילדי הרבנים המפוזרים באירופה באה לביטוי בהרצאה של הרב זאב קפלן שדיבר על הדרך לקידום הילד בלימוד חוויתי בחברותא בבית. את ההפסקה שלאחר דבריו ניצלו חלק מהרבנים לשיחות אישיות איתו בנושא חינוך הילדים.
ניהול מצבי קונפליקט במגוון מצבים חברתיים, אישיים ומקצועיים היה נושא הרצאה של ערן שטרן, שהמשיך להיות נושא שיחה גם ביציאה באוטובוס לארוחת ערב בחיק הטבע.

ביום האחרון של הכינוס השתדלו אנשי המקצוע השונים לתת טיפים מעשיים.

ההרצאה של איתן דובקין עסקה בכלי עבודה ליצירת מהלך שיווקי מנצח. היועץ החינוכי הרב זאב קפלן עסק ב–א”ב למתודיקה- שיטות ייחודיות ללימוד איכותי בחברותא בבית, בקריאה, תורה, משנה וגמרא. הדברים עוררו שיח רב בין הנוכחים.
המפתח להצלחה – הצצה אל מאחורי הקלעים של תהליכי שינוי, היתה כותרת ההרצאה של ערן שטרן, שעסקה כולה בסיטואציות מעשיות והפתרון להן.

את הכינוס סיימה הרצאה של הרב זאב קפלן בנושא “כיצד תהפוך שעה של למידה לשעה של בניה”, שהותירה את המשתתפים לשעה ארוכה של שיחות פרטיות עימו.

על ההצלחה הרבה של הכנס למדו ראשי ‘מרכז רבני אירופה’ ממכתבי תודה שקיבלו בימים הספורים שחלפו מאז הכינוס.

וכך כתב אחד הרבנים עם בקשה להעביר את המכתב לערן שטרן: “ישבתי אתמול אחה”צ עם יהודי בן 70 שהחליט לחזור ליהדות, סיימתי כעת פגישה עם אמא לשני בנות ש(כפי הנראה) יהודיה ומחפש את הדרך איך להתקרב יותר. אצל שניהם הרגשתי בדיוק את הדילמה שדיברת עליה בין המקום הבטוח לבין הרצון לשנות. בהחלט השתמשתי בכלים שקיבלתי ממך והרגשתי כמה תרמת לי. ברצוני להודות לך על כך שוב”.

“למרות שבהרצאה עצמה אולי נתתי/נו רושם כאילו אנחנו מתעסקים בעוד נושאים רבים וחשובים בהחלט שמענו, הקשבנו ובעיקר קלטנו והפנמנו (לפחות אני באופן אישי) את הדברים. תרמת לי באופן אישי רבות”.

רב אחר, ידוע ומוכר כתב להנהלת ‘מרכז רבני אירופה’ עם בקשה להעביר לערן שטרן והדברים מובאים כלשונו: “רציתי להודות לך מקרב ולב עמוק על הרצאותיך המעשירות ומיוחדות ביותר, הגם שלמדתי כבר כמה וכמה פעמים נושאים אלו, היה כיף לשמוע עוד הפעם ולהתעשר במידע וידע חדש. והעיקר אגיד שמחתי לראות הצורה איך שידעת למסור לנו החומר והידע הנפלא והכ”כ חשוב בעבודתנו מול הקהילה, החברה, וכל מי שבאים איתו במגע לרבות המשפחה הרחוקה והקרובה.

“במיוחד הנני מוכרח לומר שנתמלאתי הערכה ואהבה עצומה לך ולמצבך הגשמי, בתור “מצוייני צה”ל” כפי שהרבי חינך אותנו שאינו יכול לסבול השם “נכי צה”ל”, וזה לימד לי עוד יותר וכפי שאני רגיל למסור בשיעורים למקורבים וכו’ על החובה להודות להקב”ה על מה שיש לנו ולהודות ולהלל על כל הטובה בחיי היום יום, ולראות מישהו כמוך עם נשמה כל כך מיוחדת, שמחת חיים, חיות ולמרות הכל מחייך ומוקיר כל כולו שמחת החיים בחיי היום יום, מה לנו כי תלינו, ראויים אנו ללמוד עוד יותר ומאה אחוז כבר השתמשתי בך כדוגמא אתמול בלילה בשיעור לזוגות על איך שצריך לדעת לשים הפרספקטיבה הנכונה בחיים”.

וכך כתב רב אחר: “ברצוני להודות על ההשקעה בכל פעילות המרכז ובכינוסים בפרט על בחירה מוצלחת של המרצים. היה מאוד מיוחד, נושאים מרתקים וחיוניים לעבודת השליחות”.

רב נוסף כתב: “אודה ואתוודה, לא מיהרתי להחליט לבוא אבל בפועל, אני שמח מאוד שבאתי. המרצים מעולים. נושאים מעניינים, רלוונטיים, עם הרבה תובנות והכוונות שיבואו לידי פועל ממש בעבודה”.

“הכינוס הפך גם לאמצעי להיכרות עם שלוחים אחרת שלאו-דווקא הכרנו קודם, ואיש את רעהו יעזורו, וכמה וכמה דברים טובים יכולים לבוא לידי פועל טוב כשמדברים ומשתפים דברים ונושאים משותפים”.

רב עיר חשובה כתב: “יצאתי עמוס בתכנים עמוקים ופרקטיים: דרכי הלימוד המדויקים שלמדנו מהרב זאבי קפלן. קיבלנו כלים לשדרג את לימוד המשנה מרמה של משחק בכדור, לרמה של משחק שחמט”.

“ההגדרות הקולעות של ר’ ערן שטרן. חובה לכל בעל, אבא, ובפרט מחנך, פשוט להגדיר נכון את אישיותו מול אישיות הזולת. והעיקר: איך לתרגל שינויים בחיים”.

“והכלים היסודיים של ר’ איתן דובקין. תכננתי לשמוע תחמונים עסקיים, וקיבלנו כלים מדהימים ופשוטים, לעשות סדר עדיפויות לעצמך ולסביבה שלך”.

“שולחים אותי חזרה הביתה, מנוסה פי כמה ממה שבאתי. “

“אי אפשר שלא להודות לשליח בעל הלב הרחב (יש לזה גם מחיר טכני…) ר’ שלום בער סטמבלר. שליח אמיתי, מתמסר לניהול כללי ועזרה טכנית פרטית כאחד. בית חב”ד, פעיל, מכובד (ספריה… הלוואי על כולנו), נקי. ארוחות מליאות בכמות ובאיכות”.

“מילה אחת פשוטה, תודה!”.

לצפייה במצגות של המרצים, יש להיכנס לקישור הבא:http://drive.google.com/drive/folders/0B6vH1MUHTiLSN2NMZXZIYXFISkE?usp=sharing