75 שנה אחרי ועידת ואנזה של ראשי המשטר הנאצי ימ”ש, בה הוכרזה מדינת אסטוניה כ’נקייה מיהודים’, חגגה הקהילה היהודית המקומית עשור שנים לבניית בניין הקהילה היהודית ובית הכנסת המרכזי בעיר טאלין באסטוניה.

הארוע לו היו שותפים הקהילה המקומית יחד עם “מרכז רבני אירופה” התקיים ביום חמישי שעבר בהשתתפות הרה”ר לישראל הגאון הרב דוד לאו, ראשי מדינת אסטוניה, השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל ועוד שורה ארוכה של מכובדים מהשלטון המקומי ומישראל, בהם גם מנכ”ל ‘מרכז רבני אירופה’ הרב מנחם מרגולין והסמנכ”ל הרב אריה גולדברג. את פני המשלחת החשובה קיבלו רב המדינה הרב שמואל קוט וראשי הקהילה היהודית.

בשעה שחלק מחברי המשלחת מישראל פנו להתארגן לקראת הכינוס המרכזי ביקש הגר”ד לאו לקיים ביקור בבית הספר היהודי המקומי. מספר התלמידים שקידמו את פניו לצד צוות המורים הפתיע את הגר”ד לאו שציין כי לא ידע עד כמה תוססים החיים היהודיים בטאלין שבאסטוניה.

לבקשת ראשי הקהילה היהודית נשא הגר”ד לאו דברים בפני תלמידי בית הספר ועמד על ההכנות שיש לעשות לקראת חג מתן תורה. בדבריו ציין כי את חג העשור חוגגת הקהילה המקומית ביום חגה של ירושלים עיר הקודש. לאחר שהשיב על כמה שאלות של תלמידים התקיימה תפילת מנחה בהשתתפות מאות מיהודי המדינה. התפילה כללה גם תפילת יום כיפור קטן והיהודים המקומיים שלראשונה נחשפו לתפילה דמעו לכל אורכה.
לאחר מכן נפתח טקס מרשים בהשתתפות ראשי המדינה, נשיאת אסטוניה יו”ר הפרלמנט ושרי החוץ והפנים המקומיים.

הרב קוט פתח בהתרגשות רבה ותיאר כיצד התחיל כרב המקום לפני 16 שנה בשממה רוחנית עם יהודים צאצאי הקנטוניסטים אשר היו בחזקת ‘תינוקות שנשבו’. כיום הקהילה היהודית פורחת ויש בה מניני תפילות, שיעורי תורה, חינוך יהודי מקוואות טהרה וכן ‘כולל תורה’ אשר בו לומדים כ-15 יהודים 5 ימים בשבוע.

הגר”ד לאו ציין בדבריו את ההתפעלות מהקהילה היהודית שהתפתחה ואמר: “יהודי אסטוניה מהווים הוכחה לכוחה של תורה להחיות קהילה שנכחדה”. הוא ביקש מיהודי המקום להמשיך את המסורת היהודית המפוארת אשר לא נגדעה ולשמור על הדור הצעיר שימשיך ללכת בדרך האבות.

בטכס השתתפה גם השרה לשוויון חברתי הגב’ גילה גמליאל אשר אמרה: “מרגש מאד לראות חיים יהודים תוססים במקום כה לא צפוי”.

יום האירועים המיוחד נחתם בדינר מפואר בהשתתפות מאות מיהודי הקהילה ובראשם מר ברונשטיין אשר הוזיל מהונו לבניית בית הכנסת ולחגיגות העשור.

הרב שמואל קוט הודה בחום רב לאורחים החשובים ולראשי מרכז רבני אירופה על הסיוע הרב להצלחת האירועים אשר הותיר רושם בל ישכח על יהודי המדינה.