המשרד לשירותי דת משיק מערכת עולמית לרישום נישואין, כך שרבני קהילות מכל העולם יוכלו לחלוק את המידע על נישואין שהם עורכים זה עם זה – ולמנוע נישואין כפולים ובעיות נוספות, שמתרחשים כיום בהעדרה של מערכת כזו. כך הכריז הרב חזקיהו סאמין, מנהל המחלקה לנישואין במשרד לשירותי דת, בכנס ‘מרכז רבני אירופה’ באיטליה בחודש אדר.

הרישום יתבצע בעזרת המערכת הממוחשבת החדשה לרישום הנישואין – ‘שירת הים’, מערכת ממוחשבת כלל ארצית המחברת ומאחדת את כל לשכות רישום הנישואין תחת תוכנה אחת ומסדירה את הרישום לנישואין אחיד בהתאם להנחיות המשרד ולנהלים של הרבנות הראשית לישראל.

אצל רבנים ברחבי העולם, הבשורה התקבלה בברכה – ובהבעת דאגה. לא היה חולק בקרב הרבנים על העובדה שמערכת כזו תסייע לרבנים ברחבי העולם – אך הם הביעו גם חששות.

“מרכז רבני אירופה שאף כבר לפני עשר שנים לעשות מאגר כזה באירופה, שיבדוק מעמד של כל אדם שרוצה להינשא”, מציין הגאון הרב יעקב דוד שמאהל מנשיאות ‘מרכז רבני אירופה’, “ודאי שזה יעזור”.
גם בארצות הברית יש מי שנערכו להקים מערכת דומה ואף משוכללת ממנה, במטרה למנוע את כל הבעיות הכרוכות ברישום נישואין. כך לדוגמה רבני הקהילה הבוכרית, בראשות הרב יצחק ישראלי, נערכו כבר לפני שנה להקמת מערכת שכזו במטרה למנוע בעיות קשות בנישואין. מערכת עולמית שכזו, הם מסכימים, יכולה להועיל.

“מערכת כזו יכולה לפתור הרבה בעיות”, מציין הרב אברהם דיין, סגן הרב הראשי לונציה. “זה יכול לקרב בין קהילות, ויכול גם לסייע במקרים סבוכים, למשל”, הוא מדגים במקרים שכמותם קרו לרבנים ברחבי העולם, “כשמגיע זוג להינשא ומתברר באמצעות מערכת זו שהאיש הוא אדם נשוי שברח מאשתו והותיר אותה עגונה וכעת, כשהגיע למקום אחר, הוא רוצה להינשא – ברור שלא יוכל להינשא בשנית בטרם יביא תעודת גירושין. היו לצערנו מקרים כאלה כאן באיטליה, לאו דווקא בתחום הנישואין, שאנשים זייפו כל מיני תעודות או הוליכו רבנים שולל ובסופו של דבר נזקקו לגיטין לחומרא”.

דברים דומים אומר גם הגאון הרב שלמה ביסטריצקי, רבה של המבורג בגרמניה, שמברך בכל פה על המהלך. “זה דבר מיוחד דבר שרק ייתן פתרון לבירורים ויועיל”, הוא אומר, ומספר שאף שמיד אחרי הכנס, כבר נעזרו הוא ורב נוסף מהמבורג במערכת ‘שירת הים’ בשביל לברר ספקות על אדם מסוים במקרה שבו הם מטפלים.

“זה רק מידע”, מבהיר הגרי”ד שמאהל. “גם החרדים ביותר יצטרפו לזה, מי שיש לו אחריות לציבור שמרגיש שיש אחריות חייב לדעתי להצטרף לעזור לרבנים אחרים”.

אלא שלצד הברכות, העלו רבנים גם באירופה וגם בארצות הברית חששות וביקורת על ייעול המערכת. אחת הדאגות שהובעה הייתה החשש שאפשרות רישום זוג במערכת תהווה ‘הכרה’ גם למי שאינם בהכרח רבנים ‘כשרים’. דאגה נגדית הייתה העובדה המובנת לפיה הרבנות איננה מכירה את כל רבני העולם ואין לה שום סמכות להחליט מיהם רבנים ראויים ומי לא, כשאף הובע חשש שהמערכת תהווה דרך עקיפה של הרבנות הראשית לישראל לנסות ו’לשלוט’ ברבני העולם, שלא בצדק.

בשיחה עם הרב סאמין, הוא מפריך את החששות הללו אחד לאחד, והבהיר: המערכת איננה מהווה הכרה, והיא גם אינה מופעלת על ידי הרבנות אלא רק משמשת אותה לקבלת מידע. המשרד לשירותי דת הוא שיפעיל את המערכת.

על תולדותיה של המערכת מספר הרב סאמין: “מאז שנכנסתי למשרד לפני כשבע שנים הבנתי שכל מה שנעשה כאן בישראל לא יהיה מושלם אם לא נצרף גם כן יהודים בתפוצות; אנחנו עָם אחד והבריח התיכון שמחבר אותנו הוא בעצם הנישואין. הכנתי תכנית אבל היא הייתה בעייתית כי עד לא מזמן לא היה לנו מאגר שלנו. עד לפני כחצי שנה, אם הייתי רוצה לדעת מה מעמדו של אדם הייתי צריך להיכנס למשרד הפנים, אנחנו היינו מזינים אותם והם האורים ותומים שלנו. על זה נזעקתי כל הזמן – לא היה לנו כלום משלנו.
“בפועל”, מוסיף הרב סאמין, “הרב הרושם לנישואין כן בודק אפילו אם כתוב במשרד הפנים שמדובר ביהודים – אבל לא היה מאגר שלנו גם על היהודים כאן, בארץ”.
בסופו של דבר, מספר הרב סאמין, לפני כמעט ארבע שנים החלה הכנת תָכנת ‘שירת הים’ בפועל, תָכנה שהושקעו בה עשרות מיליוני שקלים, סכום הכולל את האבטחה הגבוהה כדי להגן על פרטיותם של כל הרשומים בה.
“היום יש לנו את המאגר שלנו”, הוא מבשר. “אם רוצים לדעת איפה אדם התחתן – כל המסמכים אצלנו. התָכנה מסדירה את רישום הנישואין בכל המועצות הדתיות. אחרי שהוגדרו הנהלים, כל היהודים הנישאים בישראל נמצאים במאגר של המשרד לשירותי דת, וכעת ניתן להוציא לפועל את התכנית: אנו מציעים לכל רב שמחתן יהודים כדת משה וישראל: בוא ותתחבר לתָכנה. כאן בארץ יש לנו כמעט חמישים אחוז מיהודי העולם, כשבארץ יש מידע על המעמד האישי של כל אדם שנישא בארץ, והכל בתָכנה אחת הכוללת 150 לשכות רישום נישואין בכל רחבי הארץ”.

הרב סאמין מזכיר כי בחו”ל אין מועצות דתיות, והעבודה היא מול כל רב שמחתן לחוד. אמנם, במקומות מסוימים, כמו פריז, ישנו רישום מקומי, אלא שלא כל הרבנים רושמים בו. כעת מוצע לכל רבני העולם – שעל פי ההערכה מדובר בכ-5,000 מהם – לקבל קוד וסיסמה ולהתחבר למערכת. כך, כאשר זוג יבוא בבקשה להירשם, בעזרת חיבור לתָכנה הרב יוכל לדעת האם אחד מהם מופיע במערכת, מה שאומר שהוא היה נשוי בעבר.
הרב סאמין מדגיש כי “אנחנו לא נכנסים לשאלה איך אתם מבררים יהדות, זה המקום של המרא דאתרא בכל מקום, המערכת רק מבקשת שתבדוק האם יש זיהוי לאחד מבני הזוג במערכת, זיהוי משמעותו שהוא נישא בעבר. לדוגמה: אם המערכת תאמר שהאישה נישאה לפני 5 שנים בהונג קונג, הרב יצטרך לוודא שיש לה גט”.

השלב הבא מצד הרב הוא אחרי הנישואין, כאשר יתבקש להזין למאגר העולמי את הפרטים כי בני הזוג נשואים, כך שאם בעתיד מי מהם ירצה להתחתן שוב – הוא או היא יהיו חייבים להתגרש בגט.
מכיוון שבחו”ל הנישואין הדתיים אינם הרשמיים ובני הזוג בכל מקום נרשמים כנשואים במערכת האזרחית, קיימת אפשרות להתגרש אזרחית ולרצות להינשא שנית. מי שהנם חסרי ידע יהודי באשר לצורך להיפרד בגט או בעלי רצון לעשות זאת, עלולים ללכת למדינה אחרת ולנסות להינשא שם שוב. “אני רוצה למנוע נישואין כפולים שכאלה”, מכריז סאמין. “יש חוק נגד ביגמיה בישראל – ואני רוצה למנוע זאת”.
כך, גם הרב רושם הנישואין ירוויח את המערכת שמאפשרת לו לוודא שבני הזוג לא היו נשואים בעבר, וגם ידאג לכך שהם ייפרדו כראוי בעתיד אם יהיה צורך.

לשאלות שהעלו הרבנים שעמם שוחחנו, מרגיע סאמין את החששות מכל הכיוונים. מחד גיסא, הוא מדגיש, המערכת לא תהווה אישור של הנישואין המוזנים אליה, אלא רישום שלהם, כך שרבנים אחרים, בבוא העת, יוכלו לבדוק את כשרותו. “רב שיבקש להתחבר, גם אם מדובר במי שהרבנות אומרת שאיננה סומכת עליו, עדיין רוצה לדעת את מי הוא מחתן, שהרי גם אם הנישואין אינם כשרים לחלוטין היא זקוקה לגט לחומרה. אנו המשרד לשירותי דת – ולא הרבנות, ולכן המערכת שלנו גם לא מהווה הכרה של הרבנות. האחריות על הנתונים היא על אלה שיזינו אותם.

“רבנים שיקבלו הרשאה למערכת יתבקשו לתת מעין קורות חיים – אצל מי למדו, מי הם רבניהם ואם יש להם תלמידים מפורסמים, גם מי הם תלמידיהם, כך שביום מן הימים, כשנרצה לבדוק על זוג מסוים מי חיתן – נוכל לדעת במי מדובר. אלה נתונים לידיעה בלבד, זו לא קבלת אחריות על תוקף הנישואין וכשרותם, אלא תיעוד כדי שאדם שנישא – לא משנה אצל מי – לא יתחתן פעם שנייה בלי גט מבית הדין הרבני.

“יש לי ברכת הרבנים הראשיים. אני מתייעץ הרבה עם הרה”ר הגאון הרב דוד לאו. הדברים נעשו בהתייעצות מלאה אתו, וכשהצגתי את בשורת המערכת באיטליה בכנס מרכז רבני אירופה בסוף חודש אדר, הראשל”צ הגאון הרב יצחק יוסף בירך אותי על כך”.
הרב סאמין מציג היבט נוסף של המערכת: “היום יש הרבה מסורָבות גט שבעליהן עיגנו אותן, יש לבתי הדין אנשים בעלי קשרים שמקבלים כסף כדי לאתר את הסוררים. זה הליך קשה שעולה הרבה. דרך המאגר הזה יהיו אלפי עמיתים ברחבי העולם, וכשאדם עוזב את אשתו ומופיע בכל מקום שהוא, מיד נאתר אותו דרך הרשת בעלת ה-5,000 עמיתים, ויתאפשר לנו לשלוח את תמונתו ואת פרטיו עם הוראות ברורות איך להתנהג אליו (כמו נידוי, אי צירופו למניין, איסור עשיית עסק אתו וכדומה).
“אני לא נותן הוראות לרבנים, רק נותן לכם נתונים. כהחלטתם שהם נשואים תעשו לכם ולעם ישראל טובה, תכניסו אותם למאגר לטובתם – בני הזוג רוצים להיות בתוך המאגר העולמי”.

הרב סאמין מדגיש שהכל הושאר להחלטת הרבנים – ולכן אפילו הכתובות לא נסרקות אלא רק המידע על הנישואין. עם זאת, כל רב שירצה יוכל לקבל מהמשרד לשירותי דת, ללא תשלום, תוכנה לניהול תיקים, כך שיוכל לנהל את התיקים עם המסמכים בקלות – כשהמסמכים נשארים אצלו ובעתיד, כשיתבקש לשלוף אותם יוכל בקלות לעשות זאת. מדובר בתָכנה שלא תהיה קשורה למאגר העולמי, לתועלתם של הרבנים המחתנים בלבד.
נקודה חשובה נוספת באשר לאבטחת המערכת, מציין הרב סאמין: “כשרב יתחבר למערכת, היא רק תַראה אם אחד מבני הזוג מוכָּר במערכת. כדי לברר פרטים הוא יצטרך לפנות אלינו ואנחנו נבדוק, אך מטעמי אבטחת מידע לא נוכל לאפשר לכולם גישה לתָכנה. צריך רק שיהיה זיהוי של אחד מבני הזוג במערכת, דבר שיסמן שהיה נשוי.

“אנחנו לא מבקשים להיות ‘האח הגדול’ שצופה מרחוק”, הוא שב ומדגיש, “כל אחד יוכל להתחבר בלי חשש שבודקים אחריו, העיקר הוא תיעוד הנישואין לטובת עם ישראל”.