למעלה ממאה ילדים וילדות יהודים מאוקראינה, בולגריה, גרמניה, הונגריה, צרפת, רוסיה ומדינות נוספות מרחבי אירופה סיימו שבוע של מסע יהודי בישראל במסגרת מסע בני ובנות מצווה ייחודי אותו הם קיימו במשך שבוע באתרים ומקומות קדושים בכל רחבי הארץ. המסע נערך זו השנה התשיעית, ביוזמת אגף ‘מורשה’ שב’מרכז רבני אירופה’ והוא כולל לימודי יהדות במשך 3 חודשים ששיאם במסע בישראל.

אנשי ‘מרכז רבני אירופה’ שבאגף ‘מורשה’ פועלים בקרב קהילות היהודיות ובפרט קהילות הקטנות במזרח ובמערב אירופה להביא זהות יהודית דרך פעילות סביב השנה ובפרט בחגים.

פרויקט הדגל הוא מסע בני ובנות מצווה לישראל, שמסכם לימוד נושאים יהודיים במשך 3 חודשים. המסע היהודי בן השבוע ברחבי ארץ ישראל, בו משתתפים הילדים והילדות לצד מלווים. הרב יוסף ביינהקר, מ’מרכז רבני אירופה’ שמרכז את הפרוייקט סיפר כי בשלושת הימים הראשונים של המסע שהו הילדים בצפון הארץ, במהלכם ביקרו בשורה של אתרים קדושים ואף פגשו סופר סת”ם ממנו שמעו על תהליך כתיבת פרשיות התפילין וייצור ה’בתים’.

מסע בני ובנות מצווה נערך לילדים וילדות שלא זכו לחוש שבת או ימי שבוע כמו יהודים, כיוון שאינם מתגוררים בסביבה יהודית. מנכ”ל מרכז רבני אירופה הרב מנחם מרגולין אמר כי: “הילדים חוגגים בארץ ישראל את כניסתם לעול המצוות. המסע בארץ ישראל טווה בליבם של הילדים את הקשר לתורה, ארץ ישראל והקב”ה”.

השנה, לפני צאתם לישראל למדו הילדים והילדות עם מדריכים ומדריכות מתוך שתי חוברות, “שרשרת הדורות”, אשר הופקו במיוחד עבורם, בהם עשו היכרות עם הזהות היהודית, ההיסטוריה של העם היהודי והמאפיינים הייחודיים לה. בסיום כל אחד מהפרקים התבקשו הילדים לסכם בשפתם את מה שלמדו.

החוברות שתורגמו לשפות ארצות המוצא של הילדים, (אנגלית, רוסית, צרפתית, גרמנית, בולגרית וכו’), עוררו שיח רב בין הילדים להוריהם, ובמקרים רבים ביקשו הורים ללמוד גם הם על העם היהודי ותולדותיו מתוך החוברת.
לאחר הלימוד המשותף, שעורר עניין רב, הוחלט בהנהלת ‘מרכז רבני אירופה’ שבמהלך הביקור בארץ ישראל יתקיים חידון פומבי על החומר אשר מופיע בחוברות. תוצאות המבחנים הוכיחו ידע ובקיאות, והילד והילדה המצטיינים ביותר נבחרו לאחר מבחן מקיף במיוחד בנושאים יהודיים.

שיאו של המסע התקיים ביום חמישי האחרון. הוא נפתח בשעות הבוקר ברחבת הכותל המערבי כאשר הנערים מקבלים זוגות תפילין והנערות מקבלות פמוטות להדלקת נרות. את התפילין לנערים הגיש סמנכ”ל מרכז רבני אירופה הרב אריה גולדברג, שבמשך שבועות ארוכים עמל על כל הפרטים במסע יחד עם הרב אלי איידלקופ מבריסל. לאחר חלוקת התפילין והפמוטות קיימו הילדים מסע באתרים קדושים בירושלים.

בשעות הערב התקיימה מסיבת בר ובת מצווה אותה הנחה הרב אברהם אבא טורצקי מ’מרכז רבני אירופה’. את משא הברכות פתח שר הפנים הרב אריה דרעי שציין כי הוא נרגש מול בני הנוער שהקדישו חודשים ארוכים ללמוד את עיקרי היהדות ונטלו על עצמם לשמור ולקיים את מצוותיה.
הראשל”צ הרה”ר הגאון רבי יצחק יוסף נשא אף הוא דברים חמים לפני בני הנוער ובירך אותם שהיהדות תהיה אור בחייהם.

בתום דבריהם כובדו הרה”ר ושר הפנים להעניק תעודות הוקרה לנערים שהצטיינו במבחנים. הנער שזכה במירב הנקודות והוכיח ידע מרשים קיבל גביע מכסף. הנערה שהוכיחה ידע מרשים קיבלה פמוט מכסף. בארוע השתתפו גם הגאון הרב משה טוביה וייסברגר אב”ד דק”ק ‘עדת יראים’ בודפשט וחבר מועצת רבני אירופה, סגני ראש העיר ירושלים, משה ליאון ור’ יוסף דייטש וחבר מועצת העיר ר’ יעקב הלפרין לצד שורה של רבנים ואישי ציבור.

בשבת קודש התארחו הילדים במלון בירושלים יחד עם אנשי ‘מרכז רבני אירופה’ שקיימו עימהם את תפלות שבת קודש ושרו יחד איתם את ניגוני השבת בין הסעודות. הילדים הביע התרגשות רבה מהשבת היהודית אותה הם חווים בארץ ישראל.

במהלך השבת הפתיעו ארבעה נערות מהקבוצה את אנשי מרכז רבני אירופה. 2 נערות מגרמניה ו-2 נערות מהונגריה ביקשו להחליף את השמות הנכרים שלהן בשמות היהודיים “יעל” ו”יוכבד”, וביקשו לערוך להן ‘מי שברך’ עם השמות החדשים בעת קריאת התורה. הן הודיעו כי יבקשו מהוריהן לקרוא להם בשם העברי בלבד.

במוצאי השבת יצאו הילדים לסיור במנהרות הכותל. בסמוך למקום קודש הקודשים ביקש מהם הרב שניאור טרבניק, רב העיר אולם שגרמניה, לקבל על עצמם החלטה טובה ולאחר מכן לקרוא קריאת שמע ביחד. קולם של הנערים שקראו יחד שמע ישראל, הרעיד את לב הנוכחים.

לצפייה בגלריה המלאה:http://drive.google.com/open?id=0B0DX4fhMrXC5akVNV21lU2NTbkE