רוחות מהפיכה מנשבות בחבר העמים, לא מדובר בהפיכות מדיניות או צבאיות, אלא מהפיכה אמתית של לימוד התורה חסרת תקדים בכל קנה מידה. 2500 איש יושבים בכל יום במשך שעות ארוכות ולומדים תורה במתכונת יומיומית בלמעלה מ-100 ערים במדינות חבר העמים ובאירופה. עוד 1500 נשים לומדות יהדות ב-65 ערים במדינות חבר העמים ובאירופה. זה קורה כאן, עכשיו, ברוסיה של המאה העשרים ואחת, באירופה שכולם כבר ספדו לה, באירו-אסיה שהכל חשבו אותה למנוונת רוחנית, ליבשת ללא עתיד יהודי-תורני.

הלימוד מתקיים על פי תכנית לימודים מסודרת, איכותית ועקבית, שנערכה על ידי קבוצת תלמידי חכמים ושלוחים בעלי ניסיון בתחום. בראש הקבוצה עומד הג”ר עקיבא נימוי מהשלוחים לברדיטשב – תלמיד חכם מופלג, האחראי על ההוצאה לאור של החוברות יחד עם צוות מתרגמים נבחר. התוכנית קיבלה את ברכת הגאון הרב בערל לאזאר יו”ר ועד השלוחים ורבה הראשי של רוסיה.

כל תלמיד נכנס למאגר לומדים גדול, לאחר שהוא מקבל לידו חוברת לימוד איכותית ומשובחת בשתי שפות רוסית ועברית, החומרים חולקו לחמשה נושאים שונים: גמרא, משנה, הלכה, חסידות, ופרשת שבוע. והלומדים נהנים ממלגת לימודים גבוהה. צוות היגוי המורכב משלוחים עוקב אחר רמת הלימודים והתקדמות הלומדים. בסוף כל חודש נערכים בחינות ידע בנוסף למענק החודשי עבור הלימוד, למצטיינים מובטחים בונוסים מיוחדים מצד הקרן.

בחודשי הקיץ נערכים סמינרים מיוחדים באתרי תיירות בערים שונות באירופה לסיכום שנת הלימודים וגיבוש כל המצטיינים תחת קורת גג אחת, יחד עם הרבנים ראשי הכולל. במהלך הסימנריונים מתקיימות הרצאות מטובי המרצים לצד לימודים, התוועדויות וטיולים. גולת הכותרת המסכמת את שנת הלימודים היא הנסיעה המשותפת לארץ ישראל בסוף השנה – כחלק מסיום שנת הלימודים.

הודות לתוכנית תושבים בכמאה ערים בברית המועצות לשעבר ובשאר מדינות אירופה, כבר לא בורים ביהדותם: הם יהודים גאים, חדורי הכרה יהודית, עמלים בתורה, כמו סבי-סביהם לפני מאה שנים ויותר באירופה שלפני תנועות ההשכלה והחילּון, ברוסיה שלפני רדיפת היהדות הסובייטית, במדינות ההן בשנים שקדמו להעלמת הסממנים היהודיים מרשות הרבים. אירופה שלפני ההתבוללות הביולוגית והתודעתית – חוזרת לחיים ויחד איתה מתעוררים לחיים אלפי נשמות אבודות.

זו כבר לא השתתפות בהדלקת נרות חנוכה, סדר ציבורי או קריאת מגילה עם רעשן ביד. זהו לימוד תורה. הלב של היידישקייט. התכלית. פסגת השאיפות של כל שליח העומד למלא את השליחות שהטיל עליו כ”ק האדמו”ר מליובאוויטש כששיגר אותו לארץ לא זרועה והורה לו ללקט נשמות ולהעלות ניצוצות ולהחזיר יהודים הביתה. והם חוזרים הביתה. בהמוניהם הם חוזרים, לבית המדרש הישן והטוב. אל הגמרא הנושנה. אל השולחן הערוך. אל כתבי החסידות.

התוצאה: עשרות אלפים

התורה, כידוע, משנָה את האדם, מזככת ומעלה אותו לפסגות רמות, הופכת אותו לדבּוק בנותן התורה, ומאחדת אותו עם מהותו ועצמותו של בורא העולם ומנהיגו. זה בדיוק מה שעובר על רבבות בני משפחותיהם של אלף וחמש מאות אברכי ‘כוללי תורה’ ועוד תשע מאות בנות ישראל הלומדות לימודי יהדות ב-60 ערים – במסגרת היוזמה המהפכנית האדירה ביותר מאז שיגר הרבי את שליחי-קודשו למדינות ההן. רבבות בני משפחה במעגלים שניים ושלישיים מושפעים ישירות מהאב, מהבן, מהאח או האחות שחשקה נפשם בתורת האלוקים. עשרות נשים השיבו את בעליהן לשמירת מצוות. תכני הלימוד נערכים ע״י Jli האקדמיה האמריקאית ללימודי יהדות בראשות הרב אפרים מינץ והרב דובי רבינוביץ. הנשים השליחות שדרגו את שיעורי הנשים ללא הכר.
אלו לא אלפיים וחמש מאות איש בלבד ולא אלף חמש מאות נשים בלבד. אלו עשרות אלפים בני משפחה. לפתע מספרים מוהלים ברחבי ברית המועצות על עלייה של 200 אחוזים בביקוש לבריתות. סוחרי תפילין נתקלים בגל פתאומי בדמות אלפי ביקושים לזוגות תפילין, על קרקפות שהחלו להניח טוטפות ולהתקשר לבורא העולם; זה כבר לא השליח שמגיע לעשות ‘מבצעים’; זה בן המשפחה בעצמו שעושה ‘מבצעים’ עם כל בני משפחתו, שמצטרפים אליו, והולכים אחריו. חבר מביא חבר, אח מביא אח, לב אבות שב על בניו ולב בנים על אבותם – והתופעה הולכת ומתפשטת, חובקת משפחות- משפחות המתקרבות אל כור מחצבתן במסגרת המיזם הרוחני הכביר של ‘כוללי תורה’.

מדובר באנשים ונשים שעד לפני שנתיים, עד ליום שבו הוקמה רשת ‘כוללי תורה’ בכל רחבי אירופה – לא הציגו את כף רגלם בבית כנסת, ולא ידעו מושגים בסיסיים ביהדות. הם לא ידעו להבחין בין ספר תורה לספר טלפונים, להבדיל, ובין רצועות תפילין לחגורת עור. קורבנות של מאות שנות ניתוק וניכור ובורות. אודים עשנים, שנשמתם היהודית, חלק אלוק-ה ממעל, היא החוט המקשר היחיד, האחרון, שלהם עם יהדותם.

שנתיים אחרי שהתחילה המהפיכה של ‘כוללי תורה’, הם יודעים לפענח כתבי חסידות. יודעים מי היה אביי ומדוע חלק על רבא, מה זה ‘ייאוש שלא מדעת’, עושים פסיעות ראשונות בעולמות של ‘ייחודא עילאה’ ו’ייחודא תתאה’. הללו, אלף וחמש מאות יהודים שלמרביתם לא היה מושג בנושאים יהודיים בסיסיים – יודעים כבר להדריך את בני משפחותיהם בהלכות שבת, ברכות הנהנין, דיני טהרה ושאר הלכות שבשולחן ערוך.

כניסה ל’כולל’ אחד מתוך רשת ‘כוללי תורה’, היא אחת החוויות המרגשות והמטלטלות שניתן להעלות על הדעת. שורות-שורות הם יושבים ולומדים, בשיעור ובחברותא, בלימוד ראשוני ובחזרה, בפלפול ובהעמקה, בשינון ובמבחנים. כבר לא באים לשאול את הרב; עכשיו כבר מתחברים לבד אל המקור שממנו שואב הרב את ידיעותיו.
והפירות אינם מפסיקים לצמוח: משפחות שלמות התהפכו מקצה לקצה. ילדים הביאו את הוריהם, הורים את ילדיהם, אנשים על טפם. התופעה מקיפה עשרות ערים וקהילות. בתי כנסת ששנים עמדו שוממים, בניינים ללא מניינים – הפכו למרכזי תורה חיים ושוקקים. קהילות שגחלות-יהדות לחשו בהן בקושי – הפכו סמל ומופת לקהילה שנעה סביב גרעין תורני, בדמות בני הקהילה המקומיים, רוסיים מדורי דורות – שהפכו ללומדי תורה ביגיעה, כקביעות בנפש שהפכה את חייהם מקצה לקצה. מחלקת ההוצאה לאור שע”י כולל תורה, כבר הוציאה בעבר ספרים תורניים מפרי עטם של הלומדים בכוללי תורה. בעקבות הלמידה האינטנסיבית, יצאו לאור עוד שורה של ספריםץ תלמידי חכמים שעיינו בהם הביעו את התפעלותם מאיכות הדגרים.

“המשתתפים קורנים מאושר על הזכות שנתנה להם להיות שותפים במיזם אדיר שישנה את פני הקהילות” כך אומר מי שעומד בראש הפרויקט והפעלתו הרב משה וובר מוותיקי שלוחי חב”ד בעיר דנייפרופטרובסק שבאוקראינה, אשר צבר ניסיון בפרויקטים מסוג זה. הרב וובר בטוח “כי בשיתוף הקרן והרבנים, זהו רק תחילתו של מהפך שיצבור תאוצה ויעניק לעשרות אלפי יהודים אפשרות ללמוד תורה ולהאדירה”.

צימאון ללימוד תורה

הנה קצת היסטוריה: הכל החל בחודש חשוון תשע”ה – אז התבשרו הרבנים השלוחים במדינות חבר העמים ואירופה על יוזמה מהפכנית בהקניית לימוד התורה בקרב אנשי קהילותיהם – בדמות פתיחת רשת של ‘כוללי תורה’ ללימוד תורה יומיומי. עשרים וחמש החלוצים הראשונים זכו מיידית למלגה חודשית, ובמהלך שלש שנים הוקמו קרוב ל – 100 כוללים כ”י.
הפרויקט כולו מתנהל בחסות ‘קרן מרומים’ שלקחה על עצמה את מימון המלגות לאברכים, ובברכתו של ועד השלוחים במדינות חבר העמים בראשות הרב הראשי לרוסיה הגאון רבי בערל לאזאר.

השליח הרב בן-ציון ליפסקר ממרכז חב”ד – ‘מאור’ בפטרבורג ומקרן ‘מרומים’ העומדת מאחורי היוזמה הברוכה, ונותנת את החסות העיקרית למימון הפרויקט והמלגות למשתתפים, מסביר את מה שעמד מאחורי היוזמה:

“כשליח ורב קהילה נוכחתי לראות את הצימאון ללימוד התורה הקיים בשטח, מבלי למעט בערכם של כל התוכניות שהיו עד כה, כאן מדובר על משהו שונה, לימוד תורה אמיתי, השקעה רצינית של יהודי בהתעמקות בדף גמרא, משנה והלכות משולחן ערוך, חסידות לעיון, ופלפול התלמידים כפי שהיה מאז ומתמיד. זאת עליית מדרגה אמיתית ברמת לימוד התורה. והכל באופן קבוע ויום יומי, מחייב את התלמידים הבאים בקביעות בנפש ללימוד התורה, ונותן חיות חדשה בעשרות קהילות ובתי כנסת”, מסכם הרב ליפסקר.