למעלה ממאה ילדים וילדות יהודים מאוקראינה, בולגריה, גרמניה, הונגריה, צרפת, ומדינות נוספות מרחבי אירופה יגיעו לישראל בתחילת חודש אדר במסגרת מסע בני ובנות מצווה ייחודי אותו הם יקיימו. המסע נערך זו השנה התשיעית, ביוזמת אגף ‘מורשה’ של ‘מרכז רבני אירופה’.

אגף ‘מורשה’ פועל בקרב קהילות היהודיות ובפרט קהילות הקטנות במזרח ובמערב אירופה להביא זהות יהודית דרך פעילות סביב השנה ובפרט בחגים.

פרויקט הדגל של ‘מורשה’ הוא מסע הבני ובנות מצווה לישראל, שכולל שבוע של מסע יהודי מיוחד ברחבי ארץ ישראל בו משתתפים הילדים והילדות לצד מלווים. במהלך ימי שהותם בישראל מבקרים הילדים בשורה של אתרים ומקומות קדושים. שיאו של המסע הוא טקס בר ובת מצווה בכותל המערבי.

את מסע הבני ובנות מצווה עושה אגף ‘מורשה’ עבור ילדים וילדות שלא זכו לחוש שבת או ימי שבוע כמו יהודים, כיוון שאינם מתגוררים בסביבה יהודית. הילדים חוגגים בארץ ישראל את כניסתם לעול המצוות. המסע בארץ ישראל טווה בליבם של הילדים את הקשר לתורה, ארץ ישראל והקב”ה.

השנה, לפני צאתם לישראל למדו הילדים והילדות עם מדריכים ומדריכות של ‘מורשה’ מתוך שתי חוברות, “שרשרת הדורות”, אשר הופקו במיוחד עבורם, בהם עשו היכרות עם הזהות היהודית, ההיסטוריה של העם היהודי והמאפיינים הייחודיים לה. בסיום כל אחד מהפרקים התבקשו הילדים לסכם בשפתם את מה שלמדו.
החוברות שתורגמו לשפות ארצות המוצא של הילדים אשר מגיעים לארוע, (אנגלית, צרפתית, גרמנית, בולגרית וכו’), עוררו שיח רב בין הילדים להוריהם, ובמקרים רבים ביקשו הורים ללמוד גם הם על העם היהודי ותולדותיו מתוך החוברת.

המסע זוכה להערכה רבה בקרב רבנים ואישים מכובדים. בשנה שעברה אירחו יו”ר הכנסת, ח”כ יולי אדלשטיין ושר הבריאות הרב יעקב ליצמן נציגות של הילדים והילדות לביקור בכנסת, במהלך הביקור נפגשו עם בני ובנות המצווה סגן שר האוצר ח”כ הרב יצחק כהן מש”ס ויו”ר ועדת הכספים הרב משה גפני מ’דגל התורה’.
השנה, לאחר הלימוד המשותף, שעורר עניין רב, הוחלט בהנהלת ‘מרכז רבני אירופה’ שבמהלך הביקור בארץ ישראל יתקיים חידון פומבי על החומר אשר מופיע בחוברות. הילד והילדה שיידעו הכי טוב את החומר יקבלו מתנה יוקרתית במיוחד.