עשרות רבנים מכל רחבי אירופה השתתפו השבוע ב”פורום רבנים צעירים” שהתקיים בקראקוב ע”י ‘מרכז רבני אירופה’ ובמימון ארגון חוליא שע”י קרן מתנאל.

הכינוס, אשר התקיים זו השנה החמישית, נערך בכל שנה במדינה אחרת באירופה והוא מיועד לרבנים מכהנים באירופה, אשר מבקשים להעשיר את הידע שלהם במגוון נושאים לטובת הקהילות בראשן הם עומדים ולהתמקצע בתחומים אלה. השנה אירח את הכנס הרב אליעזר גור אריה הרב הראשי לקראקוב, כאשר ‘מרכז רבני אירופה’ מממן את העלויות השונות בסיוע ארגון חוליא שע”י קרן מתנאל.

את הכנס שהתחיל ביום שני השבוע, פתחו הרב אריה גולדברג סמנכ”ל מרכז רבני אירופה והרב אליעזר גור אריה שבירכו בקצרה את עשרות הרבנים שהגיעו אל הכנס.

הרב נפתלי רוט, אשר עוסק זה שנים רבות בחינוך ועומד בראש ‘המרכז חינוכי חסידי’. פתח את המסכת המקצועית של הכנס. את דבריו הקדיש לנושא: המפתח להצלחה בחינוך. במשך שעה ארוכה נשא משנה סדורה בנושא, עם המון ‘טיפים’ מנסיונו רב השנים. לאחר סיום דבריו הקיפו אותו הרבנים בשאלות אודות דרכי התמודדות בסיטואציות שונות, והביעו התרשמות רבה מהירידה לשורש הדברים והעצות המבוססות על נסיון רב שנים.

רב קהילה, במיוחד בחו”ל, מוצא עצמו לא פעם זקוק להסביר מנהגים יהודיים או לשכנע בחשיבות ביצוע דברים. על הרטוריקה החדשה, כיצד ניתן להגדיל את סיכויי השכנוע, בניית טיעונים משכנעים, ודיבור קצר וממוקד, שמעו הרבנים מד”ר יוסי בר, ראש המרכז לקידום ההוראה באוניברסיטת חיפה ומרצה לרטוריקה ותורת הנאום. בפתח דבריו הוא ציין כי הם מהווים שיקוף האם הוא בעצמו מיישם את דבריו. בסיום הסכימו הנוכחים כולם כי עמד בהצלחה מרובה במבחן.

אחד מהנושאים שרבני קהילות מאירופה כולה פונים ל’מרכז רבני אירופה’, בבקשה למצוא לו פתרון, הוא הגהת סת”ם. הרב זאב קפלן, מומחה בהגהה ומוסמך מטעם “משמרת סת”ם”, הקדיש את דבריו בפני הרבנים לנושא סת”ם על קצה הקולמוס הלכה למעשה. גם כאן בסיום דבריו נמשך השיח עוד שעה ארוכה.

את מסכת הדוברים ביום השני בכנס פתח ד”ר יוסי בר שדיבר על שכנוע בקבוצות קטנות וכיצד להעביר שיעור מרתק? גם הפעם הדברים עצמם היוו דוגמא מעשית ומרתקת.

“מה הילדים שלנו מנסים להגיד לנו, ההורים, ואיננו מבינים?”, שאל הרב נפתלי רוט בפתח דבריו ועורר סערת רוחות. הוא מנה שורה של ארועים שונים, חלק מהם מוכרים בכל משפחה, וניתח אותם עם הנוכחים. הפתעה רבה ניכרה על פני הרבנים כאשר הבינו את ‘מאחורי הקלעים’ ומה צריכה להיות ההתייחסות.

לבקשת הרבנים הנוכחים קיים הרב זאב קפלן, בשני מועדים שונים, אימון מעשי של הגהה באמצעות מאות מזוזות.

הכנס הסתיים כאשר נציגי הרבנים מביעים את תודתם ל’מרכז רבני אירופה’ על הכנס ממנו הפיקו תועלת מעשית רבה שתסייע להם בקהילותיהם. הרבנים הודו להרב מנחם מרגולין מנכ”ל ‘מרכז רבני אירופה’ והרב אריה גולדברג, סמנכ”ל מרכז רבני אירופה, האיש שטרח רבות עבור הכנס יחד עם אנשי צוות המרכז הרב אבא טורצקי והרב יוסי ביינהקר.