לכאורה השאלה האם בריטניה תיפרד מהאיחוד האירופי או תישאר חלק ממנו, לא אמורה היתה להעסיק את הג”ר אסף פורטל, רב קהילת ‘היכל לאה’ שבסטמפורד היל בלונדון. לא היתה אמורה להעסיק שכן מה לרב הקהילה, אשר אמור להביע דעה בנושאי הלכה יהודית, ולנושא פוליטי-מדיני שחוצה את המדינה. אלא שהרב פורטל דווקא עסק בנושא. כמה חברים מבני קהילתו ביקשו לשמוע את חוות דעתו בנושא שהסעיר את המדינה כולה בשבועות האחרונים בכלל ובפרט לאחר הרצח הפוליטי שהתרחש בשבוע האחרון לפני שאזרחי הממלכה צעדו לקלפיות.

ומה אמרת?

“באופן עקרוני אנחנו נגד ההיפרדות כי זה יעורר בעיות שונות. לדוגמא, נושא השחיטה היהודית והמילה של תינוקות שמדי פעם יש גורמים שונים שמבקשים לפגוע בהם ולאסור אותם על פי חוקי המדינה. כל עוד היתה בריטניה מחוייבת להחלטות האיחוד האירופי, החלטות האיחוד חייבו אותה. אם יוחלט על הפרדה היא לא תהיה מחוייבת וההחלטות יקבעו בה באופן נפרד. גם מבחינת האיחוד האירופי מדובר באיבוד כח השפעה של מאות אלפי יהודים שהתחשבו בדעתם כאשר בריטניה היתה חלק מהאיחוד”.

“זה עלול לפגוע בנו גם מהצד הכלכלי. לדוגמא, בריטניה מייבאת הרבה בשר כשר מפולין ורומניה. כיוון שהיא חלק מהאיחוד האירופי מחירי הבשר הם זולים יחסית בגלל הסכמי סחר בין המדינות השונות. אם בריטניה תהיה מחוץ לאיחוד האירופי, מחיר הבשר הכשר יאמיר כי בשוק האירופי יבקשו להרוויח יותר ממדינה שאיננה חברה בו”.

“לצד זה דברתי על הנושא באופן כללי מהזווית היהודית שלו. מה ההתייחסות ההלכתית לכל החיבור הזה בין מדינות, מה המשמעות שלו, איזה תועלת הלכתית ניתן להפיק מהיותה של בריטניה מדינה מחוץ לאיחוד האירופי ואיזה תועלת יש בהיותה חלק מגוש מדינות. יש לזה משמעויות הלכתיות שונות”.

כלפי חוץ היהודים לא מראים מעורבות בנושא ולא מחווים דעה, מלבד סקר שנעשה על ידי אחד העיתונים החרדיים בין הקהילות היהודיות ממנו עלה כי מרבית יהודי בריטניה אינם מעוניינים ביציאתה של בריטניה מהאיחוד האירופי. הקהילה היהודית איננה מתייחסת אל הנושא, מתוך מחשבה על היום שאחרי הבחירות והיחסים עם ראשי השלטון.

ומה עדיף מבחינה הלכתית?

“זאת לא השאלה הנכונה, וגם אם יש עדיפות אני לא אתייחס אליה בפומבי, השאלה הנכונה היא רווח נוכל להפיק מבחינה יהודית-רוחנית. והתשובה היא כמובן, ההיכרות שלנו עם ‘מרכז רבני אירופה’. בהיות בריטניה חלק מגוש המדינות של אירופה, ביקשנו לפני מספר שנים לארח אצלנו את אחד הכנסים. זה היה אחד האירועים המרשימים ביותר הן מבחינת הקהילה והן מבחינה אישית. מבחינת הקהילה, הם נחשפו לשורה של נושאים שמטרידים רבנים באירופה כולה. קיבלנו פרספקטיבה עד כמה החיים שלנו נוחים לעומת רבנים שחיים בקהילות קטנות שלא לדבר על מי שמתגוררים בקהילות בהם הם צריכים לבנות את הקהילה היהודית”.

לפני שממשיכים הלאה, הכירו את הרב אסף פורטל, שנולד ולמד בישיבת כפר חסידים בישראל וב-18 השנים האחרונות משמש כרב קהילת היכל לאה בלונדון ונחשב לאחד הרבנים הפעילים בבריטניה. אל לונדון הגיע לאחר נישואיו. החברותא שלו, יליד לונדון שהגיע ללמוד בישראל כפי שמקובל בקרב בני הקהילה החרדית במקום, הציע לו כשידוך את אחותו. והשאר היסטוריה.

הוא תכנן לשהות תקופה קצרה בלונדון ולחזור להתגורר בישראל, אלא שבאחד מבתי הכנסת של הקהילה היהודית ביקשו ממנו למסור שיעור בשולחן ערוך ‘אבן העזר’ ל-12 אברכים. השיעור הלך והתפתח, הוקמה קהילת ‘היכל לאה’, ואט אט מצא עצמו מעורב במגוון פעילות יהודית בקהילה. על הדיווחים השונים אודות האנטישמיות באירופה הוא אומר כי בלונדון המשטרה נוקטת ביד קשה במיוחד במקרים כאלה ודומיהם ועל כן האנטישמיות לא מורגשת.

“אני מוסר שיעורים בחלקים שונים של העיר. ממקום למקום אני הולך כאשר לראשי כיפה שחורה גדולה. אנשים רואים אותי ולא ספגתי אף פעם הערה גזענית כל שהיא. גם כשאני הולך באזורים בהם יש תושבים מוסלמים, בדרך כלל איש לא אומר לי מילה. המצב די רגוע מהבחינה הזאת של האנטישמיות והקהילות המתפתחות.

“לא שטוב לנו בגלות”, הוא ממהר לסייג, “אך במצב הקיים, מצבנו ברוך השם טוב. הקהילות היהודיות כאן מתפתחות, קול התורה הולך ומתגבר. ועם כל זה כאשר תשאל יהודי כאן האם הוא מעוניין לעלות לארץ ישראל, במרבית המקרים תקבל מיד תשובה חיובית. כי אחרי הכול אנחנו בין הגויים ואין יהודי שאינו כמה ומעוניין להתישב בארץ ישראל”.

ואתה עזבת את ארץ ישראל לטובת ארץ העמים?

“זה לא היה קל. התייעצתי רבות עם רבותי. מי שסייע לי רבות היה הג”ר דניאל גודיס מישיבת ‘יחווה דעת’ שהיה מגיע בתחילת הדרך אל הכולל, עודד רבות ובנה יחד איתי את תכנית הלימודים, והכין למבחנים וב”ה כל הלומדים עברו בהצלחה את המבחנים כשהם מתעטרים בתעודות עליהם חתומים גדולי הרבנים”.

שמו של הכולל יצא למרחוק. אברכים מקומיים לצד ‘בעלי בתים’ וישראליים לשעבר, מצאו את המקום כמי שמבין לשפתם, ואת הרב פורטל כדמות עימה הם יכולים לשוחח. הוא מצידו, יצא אל מחוץ לבית המדרש וקיים שיעורים ומפגשים עם יהודים רבים. הקהילה שהתגבשה חנכה לפני מספר חודשים בית קהילה גדול בו יש מגוון שיעורים לצד בית מדרש בו יושבים ולומדים.
על אף הזמן שחלף עדיין ניכרת ההתרגשות בקולו של הרב פורטל כאשר הוא מספר על הזמן שחלף. “הראשון לציון הג”ר יצחק יוסף כיבד אותנו והגיע לחנוכת הבית. בבניין המפואר מתפללים כ-300 איש ביממה. אנשים שבעבר לא נמנו על המתפללים, מצאו עצמם נמשכים אל המקום. בשבתות אנחנו רואים שמגיעים הורים עם הילדים. יש פניות לייסוד שיעורים בנושאים מגוונים, וברוך השם אנחנו מצליחים לתת מענה”.

מגוון השיעורים והפעילות ניתן לכל אוכלוסייה. אברכים מהקהילה מוסרים שיעורים לבני נוער, שיעורים לנשים ונערות, שיעורים ופעילות עם קשישים, מועדונים משעות הצהריים ועד הערב לילדים ובני נוער בהם מכינים שיעורים והם אוכלים ארוחה קלה. יש פעילויות לאנשי הקהילה, וזאת רק שורה קצרה ולא ממצה של הפעילויות הרבות והמגוונות. הדלתות בבית הקהילה סבות על צירן כמעט לאורך היממה כולה.

“ככל שהפעילות מתרחבת כך אנחנו מגלים כדנה חסר ופועלים להגדיל ולהרחיב את הפעילות”, מסכם הרב פורטל וממהר להיכנס לשיעור נוסף.