“רק 200 יהודים עזבו את גרמניה בעשור השנים האחרונות. התקשורת מדווחת על 6000 איש אך זה מספר היהודים שהלכו לעולמם”, כך אמר נשיא הבונדסטאג של גרמניה, ד”ר נורברט לאמרט, האיש השני בחשיבותו בגרמניה, שהגיע ביום שלישי, לשאת דברים בפני 120 רבנים מכל מדינות אירופה, חברי ‘מרכז רבני אירופה’, שמקיימים את הכנס השנתי בברלין.

נשיא הבונדסטאג הגיע לשאת דברים בפני הרבנים לבקשת רב הקהילה היהודית בברלין, הגאון הרב יהודה טייכטל, והסכים לענות לשאלות הרבנים ללא ידיעה מוקדמת אודות תוכנם. במשך 60 דקות, זמן ארוך מאוד בסדר יומו העמוס, השיב ד”ר לאמרט לשאלות השונות ופרש באוזני הרבנים את מדיניות ממשלת גרמניה, כמו גם את עמדותיו האישיות.

את פניו קיבל בברכה הגר”י טייכטל שהביע את הערכתו הרבה למדיניות של נשיא הבונדסטאג בכלל ובפרט בכל הקשור לנושאים יהודיים. הוא תיאר את הקשר ההדוק עם האיש כמו גם עם לשכתו אשר קשובה לכל בקשה מהקהילה היהודית.

בתשובה לשאלה אודות האנטישמיות באירופה, אמר ד”ר לאמרט, כי בעוד שבועיים ייערך כנס בנושא, בהשתתפות 60 נציגים מכל מדינות אירופה. “ראשי מדינות אירופה מוטרדים מאוד מהנושא ומתכוונים למצוא לה פתרון”, אמר והוסיף: “יש מי שמשווים בין אירועי אנטישמיות והשואה. צר לי מאוד על כך. אלו כמובן אירועים שאסור שיתרחשו, אך הם אינם דומים. מאחורי המעשים הנוראיים בשואה עמדה מדינה שביצעה מדיניות. אירועי אנטישמיות בהם מעשה של יחיד שאף מדינה איננה עומדת מאחוריהם.

בתשובה לשאלה אודות הביקורת שמותחים ראשי מדינות אירופה על ישראל, כמו גם על הרצון לסמן מוצרים מההתנחלויות, אמר: “מתיחת ביקורת איננה אנטישמיות. יש לנו מחלוקת עם ממשלת ישראל אודות מדיניותה בשורה של נושאים ואנו פועלים בהתאם להבנתנו, תוך כדי קיום דו שיח מתמיד עם הצמרת המדינית של ישראל”.

בסיום דבריו נשא דברים מנכ”ל מרכז רבני אירופה, הרב מנחם מרגולין, שבירך על המדיניות החזקה של נשיא הבונדסטאג: “עם מדיניות כזאת אנחנו רגועים ובטוחים שלעולם לא תתרחש עוד שואה חס וחלילה. העובדה ש’מרכז רבני אירופה’ בחר לערוך את הכנס השנתי שלו בברלין היא ההוכחה לכך שאנו מעריכים את פעילותך”.

בדבריו התייחס הרב מרגולין לדברי נשיא הבונדסטאג אודות האנטישמיות ואמר: “יחסה של ממשלת גרמניה ליהודים ראוי לכל שבח. היינו שמחים אם כל מדינות אירופה יאמצו את המדיניות הזאת. עם זאת, בהתייחס לדברים כי יש הבדל בין השואה שנעשתה על ידי מדינה לאנטישמיות שהיא מעשה יחיד, אבקש להזכיר כי את הממשלה בוחרים האזרחים. אם 30% מאזרחי גרמניה הם בעלי דעות אנטישמיות, הרי שבעוד 10-15 שנים הם יבחרו ממשלה עם דעות דומות. זאת הסכנה”.

לאחר מכן הגיש הרב מרגולין מתנה מטעם ‘מרכז רבני אירופה’ לנשיא הבונדסטאג, יד מכסף מחזיקה בכף ידה את כדור הארץ שבמרכזו ירושלים.

הגר”י טייכטל נשא דברי סיום בהם הודה ובירך את נשיא הבונדסטאג.