בתחילת השבוע נפתחה בסופיה, בירת בולגריה, הוועידה השנתית של ‘פורום רבנים צעירים’, שמתקיימת מדי שנה על ידי ‘מרכז רבני אירופה. במסגרת הוועידה, שכשמה כן היא, מתכנסים עשרות רבנים צעירים מרחבי אירופה כולה, כדי לעסוק בשאלות המגיעות לפתחם של הרבנים בקהילותיהם השונות ברחבי היבשת.
הרעיון לייסד ועידה מיוחדת שבה יעסקו הרבנים והמרצים בהתמודדויות המיוחדות של רבנים צעירים באירופה, נולד לפני ארבע שנים, כאשר ב’מרכז רבני אירופה’ הבינו כי המורכבויות שאִתן מתמודד רב צעיר העומד בראש קהילה גדולות בהרבה מאלו של רבנים ותיקים. הרבנים הצעירים, שחלקם עומדים בראש קהילות ענק, מתמודדים עם נושאים המיוחדים להם, והרעיון לגבש אותם לכמה ימים של ועידה, הוכח כמוצלח ביותר.

הרב יוסף סלומון, רבה של בולגריה, נבחר השנה לארח את הוועידה המסורתית בבירת המדינה, סופיה. עשרות רבנים הגיעו מכל רחבי אירופה כדי להשתתף בוועידה, שנפתחה ביום שני האחרון. “הגיבוש החברתי בין כלל הרבנים הצעירים”, הסביר הרב סלומון, “תורם לכולנו. השיח בין האנשים הוא חשוב במיוחד, וכל הרבנים שהגיעו לוועידה גילו כמה התמודדויות זהות יש להם, כל אחד בקהילתו שלו”.

במרכז הוועידה השנה עמדו שני נושאים מרכזיים: חינוך הילדים בבתי הרבנים וההתבוללות בקרב בני הקהילות. “כאשר הרב והרבנית משקיעים בפיתוח של הקהילה”, מסביר הרב מנחם מרגולין מנכ”ל מרכז רבני אירופה והאיש העומד מאחורי הכינוס, “במקרים רבים, הילדים שלהם נותרים מאחור. הילדים האלה גדלים מחוץ לחממה טבעית של קהילה חרדית, וזה בהחלט יכול להשפיע עליהם. כמו כן, במקרים רבים אותם הילדים לומדים בבית, מכיוון שאין במקום מגוריהם מוסד חינוכי מתאים שיוכל לקלוט אותם”.

במסגרת הדיונים בנושא חינוך הילדים, שמעו הרבנים הרצאה מיוחדת מפיו של הרה”ג רבי מנחם מענדל גלוכובסקי, רב קהילת חב”ד ברחובות וחבר בית הדין הרבני של חב”ד. הרב גלוכובסקי העלה בפני קהל הנוכחים את נושא חינוך הילדים, שמע את ההתמודדויות הלא פשוטות של חלק מהרבנים הנוכחים, והסביר בפרוטרוט כיצד ניתן לנהל חיי קהילה וחיי משפחה וחינוך ילדים במקביל.

הרבנים אף עסקו בסוגיית ההתבוללות, שנחשבת למרכז הפעילות של רבנים רבים במגוון רחב מאוד של קהילות באירופה. במרכז השיח הועלתה השאלה כיצד ניתן לפעול למען סטודנטים יהודיים, שחשופים לסכנת ההתבוללות. הרב נתן רוזן, מרצה בכיר באקדמיה, הציג בפני המשתתפים בוועידה את הדרכים האולטימטיביות שבהן ניתן לסייע לאותם הסטודנטים, ולהציל אותם מהתבוללות באומות ר”ל.

בניגוד לשנים הקודמות, גם הנושא הכלכלי ניצב על השולחן ברוב ימי הוועידה. המציאות בחלק ממדינות אירופה, שמתמודדות בימים אלו עם המשבר הכלכלי שפקד את יוון ומשליך על כלל החברות בגוש האירו, מעורערת מתמיד. רבני הקהילות סיפרו כי במציאות שנכפתה עליהם היכולת שלהם להתכלכל הולכת ונהיית קשה יותר ויותר.

שיאה של הוועידה היה ערב מיוחד לרבנים, שבו השתתפו גם בכירי המדינה, שביקשו לבוא ולהביע את הערכתם לפעילות הקהילה בסופיה. יו”ר מפלגת השלטון במדינה טרח לבוא ולהשתתף בערב המיוחד, כמו גם שר החינוך המקומי ומפכ”ל המשטרה, שאחראי על כלל כוחות הביטחון בבולגריה. האחרון נחשב לידיד מסור של הקהילה המקומית, ולאחר הפיגוע הקשה שהתרחש בעיר בורגס לפני שלוש שנים, הורה לתגבר את האבטחה על הקהילה בעיר באופן מסיבי. בנאומו בפני קהל הרבנים פנה המפכ”ל לעמיתיו באירופה כולה, וביקש שיאבטחו מיוזמתם את המבנים ואת מרכזי הפעילות של הקהילות היהודיות ביבשת.

“מבחינת הרבנים, זו הזדמנות חד פעמית לבוא ולראות שהם נמצאים באותה הסירה עם עשרות רבנים אחרים שמתמודדים עם אותן הבעיות”, מסכם הרב אריה גולדברג סמנכ”ל מרכז רבני אירופה, “העובדה שמדובר ברבנים צעירים, שגילם נע בין עשרים וחמש לשלושים וחמש, רק מגבירה את הצורך בהכוונה ובסיוע בשאלות של התמודדויות שונות. רבני הקהילות מתמודדים עם מגוון רחב מאוד של שאלות, וכאשר הם יושבים בצוותא, ההפריה המחשבתית היא עצומה והיכולת לפתור מצבים לא פשוטים נהיית טובה הרבה יותר. בהזדמנות זו ברצוני להביע הערכה לצוות המרכז המסור ה”ה הרב אברהם אבא טורצקי, הרב מרדכי ביטון והרב יוסי ביינהקר העושים לילות כימים לרווחתם של רבני הקהילות באירופה”.