בעקבות גל התקיפות האנטישמיות באירופה החליטו ראשי איגוד ‘הארגונים היהודים באיחוד האירופי’ (EJA) ו’מרכז רבני אירופה’ (RCE) להכשיר את רבני אירופה בהגנה עצמית ומתן סיוע לנפגעי פעולות טרור. הכנס נערך בשיתוף ‘קרן חוליא’ שמיסודה של ‘קרן מתנאל’ ומנהלה מר אלברט אפללו.

בכנס שמתקיים בפראג, במלון היהודי הכשר למהדרין קינג דייויד, בהשתתפות כ-100 רבני קהילות יהודיות מרחבי אירופה הוצגו תרחישים לפעולות טרור אנטישמיות סביב מוסדות יהודיים. הרבנים תרגלו פעילויות הגנה עצמית בסיסיות באם מנסים לדקור אותם בסכין או ירי או שהם נקלעים לזירת טרור. התרגולים הועברו על ידי אנשי זק”א ו’איחוד הצלה’ שהדגימו ותרגלו עם הרבנים כיצד לנטרל את המחבל והעניקו גם הכשרה ראשונית למתן סיוע לנפגעי פעילות טרור.

את התרגול פתחה קריאת מצוקה שנשלחה לטלפונים הסלולריים והדגימה ל-100 רבנים מאירופה את טיבה ועצמתה של אפליקציה ‘מצילה חיים’ שגיבש ‘מרכז רבני אירופה’, בסיוע הארגונים ‘זק”א’, ו’ישראלייף’- איחוד הצלה.

מתי גולדשטיין ראש אגף ‘מגן – זק”א’, ודובי מייזל סמנכ”ל ‘ישראלייף-איחוד הצלה’, העבירו במהלך ימי הכינוס הדרכה בסיסית לרבנים העומדים בראש קהילות יהודיות ברחבי העולם שיוכלו, כל רב במקומו, לתת מענה לכל אירוע חירום.

במהלך הצגת תכנית להקמת צוות חירום קהילתי וצוותי חירום למענה באירוע חריג בקהילות חו”ל אותם גיבש ‘מרכז רבני אירופה’, בסיוע הארגונים ‘זק”א’, ו’ישראלייף’- איחוד הצלה, ניתנה לכמה מהנוכחים דוגמה חיה. אחד מהמשתתפים שבמכשירו הותקנה האפליקציה שיגר קריאת מצוקה. זו התקבלה מיד במכשירים הסלולריים של משתתפים בכינוס עם ציון המקום המדויק בו נמצא האיש. מתי גולדשטיין מזק”א מיהר לצאת אל האיש כאשר במקביל המוקד הבינלאומי יוצר קשר טלפוני עם מי ששיגר את הקריאה.

גיבוש התכנית נעשה בעקבות פניות רבות של רבני קהילות יהודיות ברחבי העולם אל ‘מרכז רבני אירופה’ בהן הובע חשש, כי העובדה שרבנים אינם יודעים לתת מענה במצב חירום או אסון עלול להעמיד את הקהילה ומוסדותיה במשבר או בסכנת פיזית כתוצאה מפגיעה בתושבים או במוסדות הקהילה, בתי כנסת, מרכזים קהילתיים, בתי ספר, גנים ועוד.

אנשי הקהילות הוסיפו כי מעבר לפגיעה הפיזית בחברי הקהילה, על ראשי הקהילה גם להתמודד עם תוצאות המעשים האנטישמיים בכל הנוגע להיבטים של החוסן הקהילתי וההשלכות של אבדן אמון התושבים, במצב של חוסר מוכנות בעת שמתרחש אירוע כמו גם במהלך תהליך השיקום והחזרה לשגרה.

מנכ”ל איגוד הארגונים היהודיים באיחוד האירופי (EJA), הרב מנחם מרגולין, שיזם את הכנס ציין כי: “לצערי רוב המוסדות היהודיים באירופה עדיין לא מאובטחים על ידי הממשלות בצורה מספקת ולכן החלטנו לספק בעצמנו ידע וכלים בסיסיים לרבנים ולנציגים מקהילות יהודיות מרחבי היבשת על מנת שיוכלו לתת מענה ראשוני בתחומי הגשת סיוע והגנה עצמית”.

בעקבות ההצגה התכליתית פנו רבני קהילות רבים המשתתפים בכינוס לסמנכ”ל מרכז רבני אירופה הרב אריה גולדברג וביקשו לקיים בקהילות שלהם הכשרות לצוותי חירום קהילתיים. הם הודו לו על התוכנית המושקעת של הכינוס שכללה נושאים הלכתיים לצד מענה לטרור באירופה.

כאמור הכינוס מתקיים בפראג במלון היהודי ‘קינג דייויד’ הכשר למהדרין תחת השגחת רב המלון הגאון הרב אליהו רוטנברג שליט”א שמשקיע רבות בהידור הכשרות יחד עם המשגיח הרב שניאור קרישבסקי.