בפראג שבצ’כיה החל אתמול כנס רבנים מכל רחבי אירופה בנושא שבת, קהילה ומשפחה שימשך עד ליום רביעי. בכנס שנערך ביוזמת ‘מרכז רבני אירופה’ משתתפים למעלה מ-80 רבנים מרחבי אירופה כולה. ההחלטה על קיום הכנס והנושאים שיועלו בו באה בעקבות פניות רבות של רבנים מרחבי אירופה אל ראשי ‘מרכז רבני אירופה’, שעניינם האדישות היהודית בקהילות השונות. הכנס נערך בשיתוף ‘קרן חוליא’ שמיסודה של ‘קרן מתנאל’ ומנהלה מר אלברט אפללו.

סמנכ”ל ‘מרכז רבני אירופה’ הרב אריה גולדברג ציין בדברי הפתיחה שנשא כי כארגון הרבנים המרכזי והגדול ביותר הקיים באירופה נחלץ ‘מרכז רבני אירופה’ לבקשות לסייע לרבני הקהילות בהתמודדות עם נושא הזהות היהודית באירופה וגל הטרור שמציב אתגרים והזדמנויות לגיבוש לרבני הקהילות.

את שרשרת נושאי הדברים בכנס, המתקיים במלון היהודי ‘קינג דייויד’ שבפראג, פתח הרב שמחה כהן, מחבר סדרת הספרים ‘הבית היהודי’, שבמשך שעה ארוכה ריתק את הרבנים בשיחתו ובדוגמאות שנתן אודות התנהלות הבית היהודי.

לאחריו נשא דברים הגאון הרב אברהם יוסף רבה הספרדי של חולון וחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל. בדבריו עמד על הזכות והחובה המוטלת על רבני הקהילות באירופה ששאלות רבות מונחות לפתחם בכל ימות השנה ובפרט בתקופה זו, כאשר הטרור האסלאמי משתולל באירופה ועולות שאלות מהותיות בנושא יהדות ותפילה.

הרב מאניס בראש, רב קהילה בפראג ושליח חב”ד מזה 15 שנה, שיתף את הרבנים בנעשה בקהילה היהודית בפראג והשאלות המוצגות לו. הוא תיאר גם את אורח חייו בימים אלה בפראג.
הרב נתן רוזן, מרצה בכיר באקדמיה ובמכללת בית וגן, פרש בפני הרבנים את הדרכים לשמירת שבת למתחילים כיצד להעביר את טוהר השבת? איך להתחיל לשמור שבת? ובדבריו העניק לרבני הקהילות ‘ארגז כלים פרקטיים’ לתת לשומרי השבת המתחילים.
במהלך ארוחת הערב התקיימה חלוקת תעודות הסמכה לבוגרי קורס ‘חופה וקידושין’ תשע”ה שהתקיים על ידי ‘מרכז רבני אירופה’. מי שעמדו בכור המבחן קיבלו את תעודות ההסמכה שהוענקו על ידי הגאון הרב יעקב דוד שמאהל, דיין ‘שומרי הדת’ באנטוורפן וחבר מועצת רבני אירופה ועל ידי הגאון הרב אליהו בר שלום מחבר סדרת הספרים ‘משפט הכתובה’ ומי שלימד את הרבנים בקורס המוכר גם על ידי הרבנות הראשית לישראל.

היום הראשון בכינוס הסתיים לבקשת הרבנים בהצגת תכנית להקמת צוות חירום קהילתי וצוותי חירום למענה באירוע חריג בקהילות חו”ל אותם גיבש ‘מרכז רבני אירופה’, בסיוע הארגונים ‘זק”א’, ו’ישראלייף’- איחוד הצלה. מתי גולדשטיין ראש אגף ‘מגן – זק”א’, ודובי מייזל סמנכ”ל ‘ישראלייף-איחוד הצלה’, יעבירו במהלך ימי הכינוס הכשרה בסיסית לרבנים העומדים בראש קהילות יהודיות ברחבי העולם שיוכלו, כל רב במקומו, לתת מענה לכל אירוע חירום.
גיבוש התוכנית נעשה בעקבות פניות רבות של רבני קהילות יהודיות ברחבי העולם אל ‘מרכז רבני אירופה’ בהן הובע חשש, כי העובדה שרבנים אינם יודעים לתת מענה במצב חירום או אסון עלול להעמיד את הקהילה ומוסדותיה במשבר או בסכנת פיזית כתוצאה מפגיעה בתושבים או במוסדות הקהילה, בתי כנסת, מרכזים קהילתיים, בתי ספר, גנים ועוד.

אנשי הקהילות הוסיפו כי מעבר לפגיעה הפיזית בחברי הקהילה, על ראשי הקהילה גם להתמודד עם תוצאות המעשים האנטישמיים בכל הנוגע להיבטים של החוסן הקהילתי וההשלכות של אבדן אמון התושבים, במצב של חוסר מוכנות בעת שמתרחש אירוע כמו גם במהלך תהליך השיקום והחזרה לשגרה.

בימים הבאים בכינוס צפויים לשאת דברים הגאון הרב בנימין יאקבס יו”ר ועד רבני המחוזות בהולנד וחבר מועצת רבני אירופה, הגאון הרב יעקב דוד שמאהל דיין שומרי הדת באנטוורפן וחבר מועצת רבני אירופה, הגאון הרב מיכאל שמרלא אב”ד שטרסבורג וחבר מועצת רבני אירופה, הגאון הרב יצחק ניאזוב רבה הספרדי של וינה וחבר מועצת רבני אירופה ורבנים נוספים.