“אנו עדים לחיבור מסוכן בין השמאל הקיצוני בצרפת לקבוצות אסלאמיות. אני חושש שאסונות כמו שאירעו בטולוז ובבריסל יחזרו על עצמם”, כך אומר הרב מנחם מרגולין מנכ”ל מרכז רבני אירופה (RCE), בתגובה להפגנות הפרו-פלסטיניות שמתקיימות בצרפת במחאה על מבצע צוק איתן.

שיאן של ההפגנות הפרו-פלסטיניות הגיע גם לכדי אלימות כאשר אתמול בעת הפגנה בפריז, צרו אלפי מפגינים על בית כנסת ברובע ה-11 בבירה כשבפנים היו מתפללים יהודים כשאלה יצאו בסוף בליווי משטרתי כבד ובחשש כבד.

הרב מרגולין מציין כי בימים האחרונים הפכו אירועים מסוג זה לשגרה מסוכנת ומדאיגה באירופה. “אני מקבל עשרות פניות מקהילות אשר לראשונה מזה עשרות שנים לא קיימו תפילות בבתי הכנסת שלהן בשל הפגנות פרו פלסטיניות שמתקיימות בקרבת מקום. ב-2014, יהודים מוצאים את עצמם נצורים בבתי הכנסת כאשר בחוץ אלפים צועקים ‘מוות ליהודים’ ו’נהרוג אתכם’, אומר מרגולין.

באירופה מתברר לא אדישים לדברי הרב מרגולין. בעקבות ההפגנות נגד ישראל, בחלקן בעלי רקע אנטישמי, קראה נציבת החינוך האירופאית, אנדרולה וואסיליו לשרי החינוך של האיחוד להקדיש לפחות שעה אחת בחודש לנושא האנטישמיות ושנאת הזרים. ההחלטה התקבלה בעקבות המלצת איגוד הארגונים היהודים באיחוד האירופי (EJA).

“לחינוך תפקיד חשוב מאוד בטיפוח הערכים האירופאים המשותפים לכולנו ובשמירה על הדמוקרטיה והפלורליזם בחברות שלנו”, כתבה הנציבה וואסיליו לשרי החינוך האירופאים, והוסיפה: “המאבק בגזענות, שנאת זרים ואפליה צריך להתחיל בגיל צעיר, ובתי הספר הם המקום הטוב ביותר לקידום סובלנות והבנה הדדית”.

הגאון רבי בנימין יאקאבס, הרב הראשי של המחוזות בהולנד(IPOR) ויו”ר ועד הרבנים בהולנד שהשתתף במפגש עם הנציבה ציין כי היא ואנשי לשכתה גילו אוזן קשבת לדברים והביעו הסתייגות ומחאה מההפגנות האנטישמיות.

הרב מנחם מרגולין הודה לנציבה וואסיליו על יוזמתה המבורכת וציין כי “חינוך הינו המפתח למניעת הישנות פשעי שנאה ותקריות אנטישמיות מזעזעות כמו הפיגוע במוזיאון היהודי בבריסל“.